Borba

Страна 4.

ПРИПРЕМЉЕН ПРЕДЛОГ ОСНОВНОГ ЗАКОНА О ИЗГРАДЊИ ИНВЕСТИЦИОНИХ ОБЈЕКАТА

ИНВЕСТИЦИОНЕ ПРОГРАМЕ ДОНОСИЋЕ

САМИ ИНВЕСТИТОРИ

Припремљен је Предлог основног закона о, изградњи инвестиционих објека-

та, који се данас разматра У Одбору за привреду Са везне народне скупштине. Закон треба да замени 13

прописа из ове области (шест · уредаба и седам правилника) који су до

сад непотпуно регулисали изградњу инвестиционих 06 јеката. (Већина ранијих прописа односи се само на грађевинарство).

Битна новина је у томе што би убудуће инвестиционе програме доносио сам инвеститор, а то значи и одлучивао о употреби сред става којима управља. Уколико инвеститор не финансира сам изградњу 06јекта, сви остали учесници у финансирању, укључујући и банке, имају пра во суодлучивања о употреби средстава. Према овом законском Предлогу, не би било више ни административне ревизије инвестиционих програма од стране

Годишња скупштина Републичког већа синдиката Србије

(Наставак са 1. стране)

грешно схваћеној самостално | длан и Добри Аранђеловић.

сти установа. указали су неки говорници. У ДОЗ-у и бан кама. на пример. правилнике често нису лоносили колекти ви, него групе стручњака и руководилаца. Такви правил ници, како је рекао јецан дискутант, имају „директорски карактер“ заступају „катего рију дохотка у обради“. Тако принцип расподеле није много нарушио стари систем награђивања.

Органи управљања У друштвеним службама понекад су превише стручни и „затво рени“. Савет Главне централе Банке за спољну трговину. на пример. сачињавају два директора. два помоћника директора. осам шефова. један саветник и — само шест службеника.

Узроци тешкоћа при при мени система расподеле и развоју социјалистичких од-

носа У приврети леже у то-

ме штр се лични дохопи повећавају независно од продуктивности и економичности пословања. То се. посредно, одражава и У лруштвеним службама. Делегати су се залагали да синдикати. поред објашњавања принципа расподеле према раду у колективима. више утичу на лруштвено-политичке, факторе у комуни. енергичније захтевају лруштвене санкције.

У току поподнева говорили су: Стеван Алексин, Душанка воје Пејановић, Душанка Станић. Момир Бошковић, Рајко Мачковић. Олга Зечевић. Драган Радосављевић, Аранђел Огњановић и Крешимир Милинковић.

Новоизабрано Републичко веће синдиката Србије. које је проширено на 95 чланова, данас се конституисало.

За председника Републичког већа поново је изабран Драги Стаменковић, за потпредседнике Душан Пуђа, Момир Бошковић и Бора Павловић, а за секретаре

комисија које су одређивали државни органи.

На овај начин инвестито ру се омогућује самостални је одлучивање о изградњи, јер се улога државних органа своди на интервенци је ради безбедности и стабилности изградње објекта, контролу примене техничких прописа, обавезних стан дарда итд. Тиме сами учесници у финансирању преузимају на себе одговор ност за целисходност и економичност изградње.

Инвеститор је обавезан да припреми и примени одређену економску и техничку документацију и да по сле доношења програма пријави изградњу објекта. Техничка документација која је досад прописивана само за грађевински део — припремала би се и за

сам технолошки процес, инсталације, постројења итд.

Предлог закона ближе од ређује начин изградње. И према њему, инвестициони објекти могу се градити не

Рајко Мачковић, Крешимир Милинковић, Никола Свр-

Д. РАНЧИЋ

И пређе ДОЗ у пргобце...

На јучерашњој скутштинмљ Ретубличког већа синдиката. Србије делегат из Београда Стано је Станојевић изнео је, критикујући израду тра вилника о расподелм дохотка у ДОЗ-у ч банка ма, ц овај случај:

Директор једне филијаљле ДОЗ-а у Београду има већу основилу лим= ног дохотка од директора индустријског тпредузећа „21. мај“ Кад су синдикални фунлсимоњери указали генералном директору ДОЗ-а на ову | аномалију, оњ је одговорио: „Изгледа да нећу више дозволити својим љу дима да раде са вама из Синдиката друштвених служби. Тражићу да се

ДОЗ повеже са неким привреднин синдикатом (!). ;

И представници ДОЗ-а замчста су се обратили другима — Синдикату трговинских, угоститељских и туристичких рад нижа.

У Централном одбору овог синдиката, међутим, нису сматралљ да им је ДОЗ потребан.

Представници. ДОЗ-а, мажар колико то чудно изгледало, нису случајно хтели у трговце: лич на дожоци у спољној трговини. данас су — међу највилимма,

де:

аи

само за познатог, већ и за непознатог купца, што зна чи, на пример, да се станови могу „производити“ и за тржиште, како је већ предвидео Закон о финансирању стамбене изградње.

И производним предузећима би се могла поверити изградња објекта, као и из рада потребне документације, разуме се, све на основу програма. Њима би се на тај начин омогућило да рационалније искористе своје капацитете, примењу јући најпогодније методе грађења. То би све унело слободније економске односе, убрзало и појефтинило изградњу.

Унеле би се извесне новине и у погледу обрачуна изградње — за који је досад био предвиђен комисиј ски поступак колаудације — а увела би се примопре даја и коначни обрачун у погледу количине, квалитета и цене.

Од осталих ваља помену ти и одредбе којима се пра во пројектовања — које је досад: припадало – само пројектантским организаци јама — може пренети и на предузећа, што ће несумњиво омогућити боље кори шћење њихове стручне рад не снаге. Право на извође ње радова даје се само организацијама које су регистроване за одређену делат ност. (Једино у изузетним случајевима, који су пред виђени прописима, радови би се могли обављати иу режији).

На крају, Предлог закона даје већа права инспек цији и проширује, казнене мере и санкције против ин веститора, извођача и оних организација које раде на припреми техничке документације и програма — уколико се не придржавају прописа.

На основу овог закона касније би се донели допунски прописи који би бли же регулисали ову материју. Д. В.

УЗОРЦИ И МОДЕЛИ И НИГОВИ

"1 „ПРЕД ОДБОРОМ. ЗА ___-

ОРГАНИЗАЦИЈУ – ВЛАСТИ И УПРАВУ САВЕЗНОГ ВЕЋА

Одбор за организацију вла сти и управу Савезног већа Народне скупштине разматрао је јуче напрте неколико нових законских прописа о којима ће следећих дана дискутовати и лруги скупштински одбори. Чланови овог Од бора. под председништвом Владе Зечевића. претресли су у целини предлоге закона о узроцима и моделима и о робним и услужним жиговима. Они су такође разматрали надзорне и управне мере и казнене одрелбе Предлога закона о мерним јединицама и мери. а и казнене одредбе Предлога закона о изград њи инвестиционих објеката. Сви ови закони биће на днев ном реду седница Савезног већа и Већа произвођача, које су заказане за 3. новембар. Фотографија приказује место удеса на Лиму. То је Бистрица кроз коју протиче река. У позадини је хидроцентрала. Десно је пут, Фотогра-

фија је снимљена са висећег

шћује Лим над самим кањоном. 5 Белом стрелицом' обележен је правац“ крета-

ња аутобуса, Друм је. на том

метара. Десну страну друма, гледано низводно, како је на слици, оивичује високо брдо, а с леве, према реци, окомито је усечена литица кањона

дубока двадесет метара.

У тренутку када је аутобус наишао, на друму није било никаквих препрека, Ситуација за воњу била је сасвим нормална. Кривина врло блага. Када се аутобус приближио висећем мосту, заправо месту где се на слици виде окупљени људи, наједном је скренуо с друма у провалију. Очевици причају да је без превртања треснуо У

несреће на Лиму још нису утврђени

у

моста, који премо-

месту широк шест

реку и нестао у дубини (на слици прно заокружено). Ту је Лим у читавом свом току најдубљи. При садашњем ниском водостају дубина је око десет метара. .

Радници хидроцентрале и припадници Армије први су притекли настрадалима у помоћ, Најпре су спасавани они који су кроз разбијена стакла аутобуса испливали на површину. Већина их је била онесвешћена. Само појединци имали су снаге да дозивају у помоћ.

Све се то одигравало на средини реке где је вода најдубља. А онда је почело извлачење аутобуса. са дна. Људи су гњурали у ледену реку да би гвозденим ужадима закачили аутобус. Када им је то пошло за руком, моторна дизалица је повукла, али њени точкови су шлајфовали. У реку су спуштена и два камиона да би као запрега помогли дизалици. Међутим, тежина Футо-

привезани.

чен.

вучено толико да

НА МЕСТУ УДЕСА

буса који је лежао у дубини, ни тада се није ме. гла савладати, Камиони су напуњени камењем | би били бољи ослонац дизалици за коју су били

Среда, 25. октоба, р 1

Тако је зутобуо покренут са дна реке, Међу. тим, убрзо се закачио за неку подводну (« Морало се све почети изнова, Људи су по, великој хладноћи поново гњурали па би привезалу аутобус са задње странс, Овог пута тегљење је успело: аутобус је био ослобођен при вучењу преврнуо се на бок. Тако је вучен низводно ка плићаку. На слици се види аутобуб, Црна стрелица показује место са којег је изву-

запреке, али

Тегљење је прекинуто када је возило било из

се могло прићи возилима, ()

много напора из аутобуса је извучен 41. леш,

(Снимио: С. ВУЈИЧИЋ

СВИХ ДЕВЕТ ПРЕЖИВЕЛИХ ЈЕ ВАН ЖИВОТНЕ ОПАСНОСТИ

Пријепоље, 24. октобра | ткрала грешка.

Поменута

Сви преживели у саобра су два Беговића, а ради се

ћајном удесу. који се јуче

само о Јусуфу – Беговићу, који је служио кадровски

око 8 часова догодио у Би рок у Цељу. Списку поги-

стрици, 11 километара Пријепоља, осећају се добро. У Пријепољској болници налази се још 9 путника из аутобуса, који се са висине од око 20 метара, сурвао У | Лим, дубок око 10 метара. .

— "Свих 9 преживелих је' ван животне опасности. Те же повреде су задобили са мо војник Џемаил Срабовић из Тузле и службеник

из Прибоја Садика ЖХасана |,

гић. Они ће морати дуже да остану у болници, док ће остали бити пуштени ку ћама за који дан — изјавио је шеф хируршког одељења Пријепољске болнице др Живко. Петровић.

За две особе није „утврђен идентитет

Органима — унутрашњих послова идентификација погинулих представљала је тежак посао, пошто код многих нису пронађена до-

кумента. Због тога се код објављивања имена унесре ћених у прошлом броју по-

од | нулих треба прикључити и

Обрада Брашанца, војника из Лучког.

Још није утврђен идентитет мушкарца, старог око 60 година (зна се само да је кречар из Увца), и једне девојчице од шест го"дива аи иза Бидриил |

Неизвесно је да ли у Лиму има још лешева, пошто се не зна тачно колико је било путника у аутобусу. Обдукцијом је констатовано да се сви путници нису удавили, већ да су и умрли

од рана задобијених прили ком пада. '

Узрок се још не зна

Данас је на месту несреће радила специјална коми сија која треба да утврди узроке. Досад је утврђено само то да до несреће није 'дошло услед техничке неисправности возила. Аутобус је био нов.

'Иначе, "на: овом месту

друм је тниров окбв"шест"ме

тара: На страни према 'ре» ци друм није обезбеђен ни једним браником од камена или гвожђа; Неколико шофера из Пријепоља при чало нам је данас да је ово место нарочито опасно

У Да

Шофер Салко Мулагановић у Пријепољској болници

,

Задар. 24. октобра Фудбалска сстатива, само

ТАКМИЧЕЊЕ ВОЈНИХ ПИЛОТА

Погодак између статива из бришућег лета _

тели су у висини наших очију, јер смо стајали на кули

што је уместо мреже разапето | металне конструкције, висо-

јако платно, представљала је данас мету ловаца бомбардера који се већ два дана боре

кој једва колико двоспратница. Сасвим лепо, голим оком, приметих пилота, у једном

за звање најбољег у Југосло- | тренутку додуше, а тек онда, венском ратном ваздухоплов- | као што је код млазњака ред,

ству. Додуше, таквих статива

није више било после напада.

Растуриле су их цементне не-

експлозивне школске бомбе, које је ваљало избацити из бришућег лета при брзини од 500—600 километара на сат и провући их кроз стативу.

Прецизност обрушавања је одушевила. Подсећала је на фудбалере који би са три метра даљине успешно пуцали на празан гол.

Зато су и узвици посматрача били „навијачки“. „Браво, горњи леви угао“. И заиста, пошто би се млазњак упутио негде изнад мора, приметили смо на платну видљиве отворе кроз које је бомба проле-

тела, ни метар иза, ни метар испод. Стручно: „посред циља“. Док смо се одушевљавали прецизним погоцима, нисмо претпостављали какво нас из'ненађење тек очекује.

оти су неколико часова 5: изванредном спретношћу аратали ракетама, упућујући их на циљ ј Е

и еве, што је заиста

ио доживљај,

Нисмо ни приметили к наишли бомбардери. Винона тан на којој се налази полигон чини се бескрајна, и ми смо авионе очекивали, по обичају, негде високо изнад хоризонта, :

Пришли су. међутим, лагано, крадомице, вукући се готово трбухом по земљи. тик изнад ретких жбунова, проле-

прво стиже урлик мотора, па тек онда прасак избачене бом бе. Прва машина полете увис, за две-три секунде стиже можда до 2.000—3.000 метара. и окрете се поново нама у једном савршеном виражу.

Око 400 метара од нас биле су постављене мете, друкчијег облика него оне малопређашње, и оне су биле успешно уништене у експлозији авионског ракетног оруђа.

Мотор првог авиона се није чуо, јер се обрушавао врто-

тлавом брзином, па је звук остављао за собом.

Неколико другова пилота, који је био у ваздуху, који су посматрали призор на земљи, напрегнуше се. Једном се оте узвик: „Сад је време, откачи ракету...“ Преко микрофона чусмо глас: „Овде 267 — нападам...“

Испод крила нешто севну.

Ракета се одвоји од авиона, па као усијана комета стушти се према циљу. “

Једна експлозија, онда приметисмо да букну земља, па тек онда допре звук друге експлозије. Прва је настала због тога што је ракета напуштајући авион пробила звучни зид, а друга услед стварне експлозије.

Белих мета више није било на земљи. а

Дим, измешан са мирисом барута и неких других хемикалија, допре до нас.

Питамо како се зове пилот. Званично, знају га једино по броју. Незванично, капетан Вукичевић. Комисија ће, до-

душе, тек на крају рећи своју реч о њима... :

Наилазе други. Иако су претходно надлетали Биоград

на Мору, Загреб и Пулу, до- ||

летели су на место бомбардовања са три секунде закаш= њења од уговореног времена,

Мете су нестајале у диму, ватри, уз ломљаву далматинског камена. ,

Канонада се није стишавала. | : '

Са такмичења војних пилота: два авиона устремила Пура а РИ

Далеке планине враћале су ехо. '

Ракете су цијукале.

Циљеви су нестајали.

Ђорђевић, Петковић, Станковић, Ристић... Само неколико узгред. забележених имена пилота који су данас одушевљавали, Висораван је опет утонула

тишину, :

Авиони су већ на стајалиштима. 5

Практично, такмичење је завршено. Сутра још теоретско такмичење, испуњавање неколико тестова и друго.

Онда проглашавање победника. То ће бити наш најбољи ратни ловац, односно ловац-бомбардер. В. ПЕТРОВИЋ.

зими. Тада се с брда слива вода на друм, и он је готово увек залеђен.

Потресне приче

Пријепоље је још на ногама. Узбуђење се осећа на сваком кораку. Свуда се са мо о удесу прича. Улице су пуне грађана који испраћа ју посмртне остатке погинулих. Јунак дана је механичар Нехад Чичић. Он се добро осећа. Где год се појави, око њега се одмах искупи маса и због тога Нехад мора да понавља своју потресну причу: како је разбио прозор на предњем делу аутобуса, провукао се, а за њим још неколико путни-

| ка.

— да није било Чичића, нико се од нас не би спасао — рекла нам је у болници Садика Хасанагић из Прибоја.

Ова средњовечна жена "са болном гримасом на лицу прича како је секла брзе и ледене таласе зеленкастог Лима.

— Близу саме обале (река је на месту несреће ши рока десетак метара) понестало ми је снаге. Вртлог ме је ухватио. Осетила сам да је са мном готово. Онда сам приметила једну грану и грчевито сам је стегла. „мЖасанагићева се даље ни чет"не сећа, "не зна чак ни да јој је ону грану пружио један човек са обале. Дошла је к свести тек у болници. Шта се догађало у аутобусу

Преживели путници се присећају да је шофер Му лагановић пре поласка из Прибоја одавао расположе ног човека. Уз пут је зауставио возило неколико пута да би примио нове путнике.

Аутобус је био нов, ФАПове израде и јачине 130 коњских снага. Имао је 40 седишта, али сви аутобуси У овом крају примају више путника него што би смели. Тако је било и овом приликом. Према садашњим подацима, у њему су се налазила 54 путника.

Влајко Коловић, радник из Кућана, молио је шофе ра да га прими у Бистрици, али је овај одбио, обја снивши да нема места. Ко ловић је остао невесео, а

стотинак метара даље азуџ бус се суновратио у прова“ лију...

Из причања преживелих може се реконструисати атмосфера у аутобусу пре трагедије.

На месту, одређеном % кондуктера. седео је Неха Чичић. Он је,подешавао ји дио-апарат. ша

Мало даље лепом п' увесељавала је ш дивојка. Мартиновић; стрице. Није ни пред ла да ће то бити њена 1. следња песма.

На последњим — местима спавали су Томислав Бубања и Јусуф Беговић. 0ни су добили војничко 01суство и хитали својим 57 ћама. Уместо њих — у де мове у Иванграду и Расе ву код Бијелог Поља доспе ли су гласови о погибији.

Келнер из Бистрице Му сељ Диздаревић је прежи“ вео несрећу. У кад се аутобус винуо у 8“ здух, он је плаћао карту кондуктеру Хусеину Шеће вићу, који је погинуо.

— За време лета чул су се врискови запр . ња; а када смо додирнули воду, настала је права ле“ ника. Да није ње било можда би многи преживе“ ли.

Ситуација је засад нем“ мењена: од 54 путника 10 т је 41. инуо 1 д. ЧУКИЋ

НАЛАЗ СТРУЧНЕ КОМИСИЈЕ:

Аутобус је оно неправан

ПРОТИВ ШОФЕРА САЛКА МУЛАГАНОВИЋА БИЋЕ

ПОДИГНУТА

Пријепоље, 24. октобра Стручна комисија Држав ног секретаријата за уну-

трашње послове завршила

је истрагу о паду аутобуса пуног путника у Лим. У слу жбеном саошштењу, које смо добили синоћ касно, каже се да су стручњаци утврдили да је пре катастрофе аутобус био технички потпуно исправан.

Како сазнајемо, из тих разлога против шофера ау-

Општа жалост у Прибоју на Лиму

Прибој на Лиму, 24. октобра

Вест о јучерашњем трагичном удесу путничког аутобуса код села Бистрице, који је саобраћао на линији ПрибојБијело-Поље, дубоко је потресла грађане Прибоја и околи не. Као што је јављено, већина настрадалих били су са подручја прибојске општине.

Тела 18 погинулих лица пре нета су синоћ из Бистрице у Прибој. Њихови посмртни остаци били су изложени у просторијама Дома културе, где су им грађани одали пошту. Целе. ноћи смењивале су се страже трађана поред посмртних остатака настрада-

лиж, |

у Џ

Од. јуче у Прибоју влада општа жалост. Партијске и државне заставе спуштене су на пола копља. Све установе, надлештва и предузећа прекинули су рад.

У раним јутарњим часовима око 3.000 грађана Прибоја и околине окупило се испред Дома културе да ода последњу пошту настрадалима. Посмртне остатке настрадалих грађани су испратили у њихона родна места где ће бити сахрањени. Локалне власти из Прибоја и фабрика ау. томобила пружили су пуну помоћ породицама настрада-

лих, ; И. БЕЋИРОВИЋ.

Х

ОПТУЖНИЦА

тобуса Салка Мулаганову“ ћа окружни јавни 7т. подићи ће оптужницу. Му. лагановић се још увек #“ лази у Пријепољксој болни ци где се опоравља од 19 вреда. Према речима Дежа ног лекара, за који дан > ће моћи да напусти у сничку постељу. Међу уместо кући, Мулаганов иу ће, по свој прилици, море у истражни затвор. Покушали смо ноћас једанпут да разговарамо возачем аутобуса који је суновратио у Лим. и о као и првог пута, сада с му мрзовољније, рекао 254 је пред очи пао мрак У. се даље ничег не сећа. дује гласио је, такође, да бо од падавице. ље Вечерас је У пријепо__ дбпутовао специјалист ко“ психијатар из Београда, и ји ће детаљно прег Салка Мулагановића. | И остали повређени“ пр“ срећи, који се налазе сећају јепољској болници, о се добро. ста Мани мушткарпа => рог око 60 година ( ставља се да је 79

још

кречар из Увца) У це од шест година утврђени.