Ekonomist

i

543 радећи осам часова, моћи интезивније радити за то времено раније кад је уморан морао дуже времена седети у радилишту. Ното се није остварило. У повећању продукције треба радника помоћи, и олакшати му рад у опште, нарочито механичким средствима. Рад је у руднику тежак и све што омогућава лакши ефикаснији рад, треба да буде употребљено и стављено на расположење рудару да се њиме користи. Код нас је у овом правцу врло мало урађено.

Наш је угаљ млад, поглавито из терцијерне формације, те ни његов квалитет није првокласни; док у другим земљама постоји камени угаљ 7500 кал., дотле ми и немамо прави камени угаљ, већ највише мрки угаљ са 4500—5500 кал. и лигнит 2000—4000 калорија. И тај наш угаљ слабијег квалитета треба и мора да издржи конкуренцију по квалитету бољег страног угља.

Овај слаби квалитет нашег угља јесте једини, али довољан разлог за оправдање захтева да се сада заведе заштитна царина на увоз страног бољег угља пошто се не сме ни по коју цену допустити да страни угаљ омете нашу угљену индустрију да се развија.

При томе треба узети у обзир и подвозне трошкове: исту цену транспорта плаћа лигнит са 2500 кал. као и камени угаљ са 7500 кал. а то значи, кад се цени топлотна | моћ њихова, да се камени угаљ три пут јевтиније вози него лигнит. Због тога је потребно да држава смањи подвозне тарифе слабим угљима, а нарочито лигниту, и омогући им да се могу транспортовати и на већим даљинама. Овај посао није нимало тежак ни компликован, јер се зна квалитет угља сваког рудника.

Поред тога слабијег квалитета, који је последица његовог млађег порекла, наш угаљ често садржи знатан проценат пепела и сумпора, који су штетни састојци. Рударски предузетници дужни су да свој продукт што чистији продаду Док не постане индустријски рентабилна метода којом се пепео потпуно издваја од угљеника који гори, рударски предузетници мораће да све методе, које сада постоје за поправку квалитета угља употребе. Ово су неки рударски пре-