Nova Evropa

умора и одмора даје здрава свест доброг осећања. Добро осећање, међутим, може да буде и фалзификовано — илузијом. Ако је већ знати себе и посматрати себе тешко, то је све теже и постаје немогуће знање и посматрање код једне слепљене и ужасно блиске смесе, јер ова већ по себи није нешто нормално. Шта је то дакле: здрава свест доброг осећања код једне масе, гомиле, групе, хрпе, смесе:

Треба, даље, имати у виду да један умор може да обузме и нешто више од гомиле, например највећу гомилу, племе, и народ! Апстрахирајући сада од појединца сасвим, разликујемо у одмарању народа двоје: оригинарну моћ обнове, и инструменте социјално-физичке репарације. Оригинарна моћ обнове лежи у иначе јакој раси, широком слоју сељака, природности економских одношаја, добром наталитету, згодном климатско-теографском положају, и Т. д. А поља, где би инструменти социјално-физичке репарације требати свесно и снажно да захвате, могла би се означити отприлике као: физичко образовање, просвета, заштита слабих, социјална хигијена, борба против заразних болести, и т.дД.

Онда се ствар посматрања компликује: у једном народу може да буде једна (или више) т. зв. великих вароши (н. пр. престонице, резиденције, и Т. д.), и иначе разноврсних села и делова пука, имамо одједампут случај и једне гомиле (т. ј. престонице) и једне просечне, обичне народне ширине. Обоје није једно. Али се ствар, онда, може још више да компликује. учине, например, изненадно једну сасвим нову политичко-социјалну целину два или три племена, која већ иначе носе у себи двојака, бића, т. ј. имају и велику варош (томилу) и сељачку ширину. Најпосле, све се то још заплете и испреплете на тај начин, што су та два или три племена, онаква. каква су, дакле равлична, на различан начин, на разном материјалу, на разним местима, и у разној количини, претрпела један тежак и опасан умор. Будући да се у животу политичко-социјалном не може да завуче под јорган, него је активност функције непрекидна, и нови случај доноси нове послове и нове терете, који не трпе одлагања, то морамо и ово да узмемо у обзир ако хоћемо

да заокруглимо своје посматрање.

Ако је, након великог рата, умор европски општа ствар, онда у Европи не можемо да замислимо ни један народ, или укратко државу, која би била без умора. Како то изгледа, у начелу, покушали смо напред да оцртамо. Па сад мислимо да са тога гледишта можемо да осмотримо и наш случај, наше стање народно и нашу државу.

Од три главна саставна дела Југославије, највише је уморан део српски. Уколико то делује на његове илузије, видећемо после. Али је трагично то, да је судбина дешавања ставила баш пред тај део и највећи циљ, одмах, без одахнућа, без одмора, да га прими и да га носи. Ако је, дакле, одношај између постављеног задатка и уложене снаге несразмеран, и на око бар не одговара неком идеалном захтеву, криви су томе многи узроци, који се сви

442