Nova Evropa

здравља се овну-звонару и врше други обреди са благом и чобанима. На чесници су израђени симболи блага и плодова. Око свијеће која стоји у житу поредани су бајами, јабуке, ораси, и други плодови. Неке су свијећице намијењене благу, неке пољу, неке живима, неке мртвима.

У истој кући стоји се и лежи, спава и храни, са волом, овцом, крмчетом, коњем, кокоши, и највећа је задовољштина чељади кад слушају будни по ноћи како им лијепо благо гризе, преживље, дише. Жена сама у својој кући преде, плете, ткаје торбе, прегаче, шаренила, сукно. Човјек израђива плуг, јарам, лијес, тељиг, држаце, виле, грабље, рогуље, наћве, лопаре, стоце, жлице, мјешаје. Ковач му кује лемеш, вериге, машу, косор, косијер, ћускију, и друге алате.

Поред ове старе, ситне, домаће привреде имаде развијеног сточарства, перадарства, воћарства и других привредних грана, које су са овим у вези. Има читавих крајева гдје је на гласу уље — као у скрадинском крају; или вино — као у Промини, Скрадину, и Т. д.; или воћарство — као у Голубићу, Плавну, Радљевцу, Стрмици, Орлићу; или повртљарство — као у Голубићу, или бајами — као у кистањској Буковици и Котарима, или смокве — као по Котарима »од Нина — до Скрадина«. Познато је како се туке спуштају на алаје из Буковице и Загоре прама Приморју. На гласу су куће које имају на стотине оваца и коза, и на десетине крупног блага. Јаја и кокоши представљају знатан дио привреде загорског свијета.

Бацивши поглед на патријархалну привреду и културу Далматинске Загоре, на оне духовне и привредне ознаке, које су још увијек основа живљења и мишљења у овом крају, сретамо се кроз посљедњих тријестак година и са првим појавама културних и привредних утјецаја, који су се јавили по нужди живота и природној еволуцији: ишчезавања патријархалне привреде и културе и јављања индивидуализирања, рацијонализирања и диференцијације, што се поспјешује саобраћајем, притиском пореза, лакшом и јефтинијом фабричком производњом, оснивањем школа, вођењем здравствене акције, пољопривредном пропагандом, ит.д. Прије Рата интелигенција је бесједила с народом са фразама нацијонализма и вјере, и са том мимиком разумијевала се је с њим иако није било праве духовне комуникације између једних и других; али послије Рата настала је права пометња као око Вавилонске Куле, при чијој градњи нико никога не разумије.

Није баш тако ни једноставно на овом нашем обичном језику разговарати се с људима који се боље разумију са бадњацима, на плећу, по звијездама, са угљевљем, вјешти-

606