Policija

— 265 —

јавне администрације разликују се од приватних не само по природи својих послова, већ и по својој организацији.

Приватни послови развијају се по вољи њихових управљача. Ослобођени сваких веза са прошлошћу и свих законских и уредбодавних ограничења, они се руководе само својом науком и по нахођењу њихових управљача; добијени резултат зависи од њиховог организаторског талента. Противно овом, јавне администрације нису продукгт теоријске концепције само једног организаторског мозга, па ма он био и геније. Њихова организазија резултат је дугог искуства сукцесивних генерација чиновника, и комбинована са политичким, економским и социјалним условима популације, са њеним материјалним, артистичким и моралним аспирацијама, као и са њеним историјским и националним амбицијама. Администрација сваке земље има свој сопствени, може се слободно рећи, лични карактер, који се верно оцртава у њеном начину рада, њеној верификацији и контроли. Јавне службе имају традиц ција, које не достају привитним администрацијама. Утицај средине и социјалних прилика јаснб се огледа у разлици између провинцијалних и комуналних адмивистрација једне земље; међутим СВИ ови организми, тако личног карактера, потичу из истог закона, управљају се по истим реглемавима и потчињени су истој контроли.

Да јавне и приватне администрације имају заједничке опште принципе организације то је очигледно, али се мода" дитети примене ових принципа разликују према природи саме ствари. Пореметити из основа традиционална правила јавних администрација у корист т.3в. новог искуства, добивеног у индустријској организацији, значило би не само модификовати методе рада, већ и у њихово функционисање увести стране елементе, способне да поремете њихову правилност; то не би била реформа, већ револуција. Изједначити јавну и приватну администрацију само за љубав једне теорије, значило би извршити над њима насиље и радити противно научном духу.

Ко ће, најзад, веровати, да су се јавне администрације организовале и развиле независно од сваког принципа, и да је вековна колаборација толиких чиновника — међу којима је, мора се признати, било и организаторских талената — свршила са једним чисто емпиричким системом, потеклим из