Policija

пи а Ри

— 270 —

Принципи, на којима је Заменхоф остварио своју идеју вевероватно су једноставни, базирају на логици, а што је главно по њима Есперанто потпуно одговара сврси, ради које зе и створен. По тим принципима Есперанто не подлежи произвољним променама и стварању провинцијализма. Осим тога у њему су заступљени у главном сви живи језици и сваки народ валази у њему доста свога. При остварењу Еспергнта и увођењу његовим у живот водило се је рачуна о националним традицијама и о потреби националних језика. Есперанто не дира у народности, него има да послужи само као посредник између разних народа, од којих сваки има свој језик, своје «обичаје, своју засебну културу и засебан начин живота Он има да буде комерцијална и културна веза између појединих делова света. Сам назив „Есперанто“ значи по слободном треводу: језик, који са пуно наде корача у будућност, уверен да ће освојити цео свет. Смисао тога назива приказује се симболично у зеленој звезди са пет кракова. Зелена боја, боја је наде, звезда сама по себи нешто узвишено, а пет кракова означује пет делова света.

_ Да прикажемо у главном како је Заменхоф створио Жесперанто Тиме ћемо уједно одговорити и на питање, које

_ се често пута чује, то ј. да ли је Есперанто вештачки језик,

«створен по измишљеним правилима, без обзира на постојање других језика.

Заменхоф се је при одређивању израва за поједине појмове руководио начелом приоритета. Сваку просту реч установио је претходно по скали од девет језика, у којима је год њих један те исти корен речи, па је дао право приоритета ономе, који је у највише језика заступљен. Даље творење слосжених речи врши се по наједноставнијим правилима есперантске граматике. Према томе Есперанто није ништа друго, "него — да се тако изразим — есенција појединнх језика, али са великим сурогатом већ постојећих интернационалних речи. граматика је више него једноставна и лакша од лаке. Узмимо само колико треба година наша школска младеж, да проучи

· латинску, грчку, немачку и француску граматику по средњим

"ваводима, па ипак зато ниједан ђак после матуре не зна ниједан „од тих језика. Есперантску граматику међутим сваки просечно