Prosvetni glasnik

гимнастика у основној школи

75

била обавезна за женску као год и за мушку децу, јер у Грка беше главни задатак жене , да пре свега буде добра мати. Гимнастичка настава развија код женскиња не само снагу и енергиЈу, него и љупкост и лепоту основану иа физичком здрављу. Газлика између женскиња, које се бави физичким радовима, који наравно нису једно исто што и гимнасгичка настава, и женскиња, које е# но варошима бави само ручним радовима , може се у свако доба видети у нашем народу. Што је код нрвих дошло природним разви јањем тела, код других се мора накнађавати мидерима и другим сваковреним неприродним дотеривањем и замазивањем. Још нешто. У гимнасгичка вежбања долази и пливање. Њему се приписује то особито својство, да развијајући Физичку снагу тела, као и друга вежбања, даје му још особиту гипкост, челичи дух и развија енергију карактера. Даље пливање очвршћава тело, и по томе се врпш у хладној води, оепособљава га да издржи уплив рђавог времена и нагле промене у температури. Пливање код деце не сме почети пре свршетка девете године. Настава пливања врши се у води од температуре 16° Е. Деца се не смеду пре у воду пуштати, док се зној на њима не осуши, кожа не расхлади и док дисање није нормално. Настава пливања не сме више трајати од 15 минути, а у случају да се неко дете потужи на хладноћу, мора се и пре од купања ослободити. Из воде се не сме никако излазити, па се опет у њу враћати. По свршетку купања морају се деца одмах облачити. Нема

ни сумње да се ова врста гимнастичке наставе не може свуда вршити, али оно „што се нема и не може, то ни цар неће." Оволико смо имали да кажемо о гимнастичкој настави. И ако увиђамо све тешкоће за потпуно остварење ове гране наставе, ипак држимо да добра воља и неоспорна корисг од те гране насгаве, могу много учинити. Нигата за дан није створено, па и за гимнастичку наставу нико не тражи, да се она за дан реФормшпе тако, да одговара свима захтевима. Поступност и овде треба да учини своје. Главно је да се увиди важност ове наставе по физичко развиће омладине, па ће онда бити све добро. Наставници основних школа не ће пред испит држати часове гимнастике. За сад морамо признати да ири овакој организацији школе и њеном наставном плану скоро ни једном наставнику и не пада на ум гимнастичка настава. Али ваља се надати да ће новом организацијом школе и њеног плана осванути ведрији дани за будућност и напредак школе и њене омладине. и да у будуће школа неће бити врећа у коју се трпа свашта, па после од тога евашта излази или ништа, или — које шта. По томе дакле надати ее да ће се новим планом и гимнастичкој насгави поклонити онолико пажње, колико оеа заслужује. На послетку ваља нам рећи , да смо се при писању ових редова, на неким местима, послужили једним немачким делом. Ј. Ст. Марковић

► +

НАУЧНА ХРОНИНА XIII 1^а1^0 је на п^ламетама? II ВЕНЕРА

У једној од прошлих хроника изнели смо какве су ■»изичке особине планете Меркура, и какви су услови за развиће живота па њој. Прва иланета на коју наилазимо пошав од Меркура јесте Венера, и сад ћемо да видимо шта има на тој планети, и у колико се

она по својим физичким особинама слаже са земљом или се од ње разликује. Даљина и изглед. — Венера као што већ знамо долази између Меркура и земље, и док Меркур обилази око сунца на даљини 57 200 000 километара а, 10*