Prosvetni glasnik

РУЧ1Ш РАдОВИ У ОСНОВВОЈГ ШКОЈИ

73 3

оннх,.који су погрешиди; н где у опште влада извеетан сталан аоредак , по закону школском, — ту ће се мало ио мало разпити добре навике (као: уредност н тачиост, умереност и нослушност, вредноћа и савесност

у раду), те ће се и карактери развијати слободно и правилио, без „страха н треиета" с једие стране и без раскалашности и разузданости с друге стране. (Свршиће сеј

Р7ЧНИ РАДОБИ У ОСНОВНОЈ школи ПГВИ ДЕО ИСТОРИЈСКИ РАЗВИТАЕ НАСТАВЕ У РУЧНОМ РАДУ

Франсоа Рабеле (1483 — 1553) (Настаиак)

За то је, дакле довољно свакојаких веџбања, Остаје још само сиецнјалћо образовање ручне уметности, остајејош ручни рад; јер у оннм свима нобројани.м веџбањима рука је јачана и оснаЈкавана, па у неколико иостала је и окретнија, али она још нема оне окретности и оне уметности, која језарад иотребна. Ата се уметност не може добити ни којим другим иутем, ве&једино самим веџбањем у раду. С тога дакле, и Гаргантуа мора се веџбати у ручним радовима. Он, истииа, као краљев син неће никад дотле доћи, да мора лшвети од каког ручног рада или од заната, али оиет за то он треба да разуме и тај носао: прво с тога, што су ручни радови у друштву најиотребнији, ц што без њих нити би могло бити друштла ни друштвеног живота, пити би пак држава могла оистати без тих радова. Таки су цоелови први услов за човеков живот, на кад Гаргантуа треба да се спрема за тај живот, онда зар то не би било и лудо говориш о такој сиреми, кад он ие би упознао баш оне радове, који су језгро делога живота. То је једно, а друго је: Гаргантуа ће битн крад, и у његовој држави нма толика маса заиатлија, којц су његови ноданицц и о којима ће он имати да водц бригу, као и о благостању целе државе, иа за то треба да познаје не само који се занати раде у његовој држави, него и да уме и сам неке од тих заната радитк; јер пначе

му неће бити могућно да довољно позна те радове. II сем свега тога он и као краљев син, треба да има спреме за корисне друштвене послове ; који ће му моћи иослужити као згодио, а и корисно, средство за занимање у кући, кад је ружно време па иољу илн кад он пема пикаког другог корисног иосла. И па послетку, он је наЈпре човек па оида краљ, и према томе, и њему се мора дати потпуио, хармоиијско образовање; и оп као и сваки други треба уаоредо да развија. све снаге и саособности своје. Међу тим у ту целииу човековог развитка, у то хармониско образозање, сиада н ручни рад, спада н ручиа уметиост. Због тога, кад Је ружно време на пољу, онда Гаргантуов учитељ ради с њиме нре нодне, као и обичио свакога даиа, само што не излазе на иоље иа игру, него то врше код куће. Али носле иодне они с књигом иемаЈу никаква иосла; јер сад хоће да се веџбају у ручним радовима. Оии те радове врше заједно, као и све остало. У ручне радове код њих не спадају само занати или опе само уметности, које спремају за ове радове, него и земљоделски послови. За то они косле иодне занимају се цеаањсм и стругањем дрва, везују сено, млате жито и т. д. Упоредо с тнме иде и веџбање у дрворезачком и сликареком послу, а носле и прављење и геометријских сирава. Наравно, Гаргаитуа не може