Prosvetni glasnik
школски
ЛЕТОПИС
175
коју је Новаковић усвојио — а други друге поделе — то ће битп подела Шлајхер-Л.ескинова., која се палазп у Стојановићевој граматици. Разуме се да су деда морала побркати те две поделе, и тако се могло догодитч да у целом разреду нема ни једног ђака који би добро знао којп глагол пада у коју врсту. Поред тога сам опазио да наши ђаци уопште незнају паизуст ни најпознатпје песме пз наше народне и уметничке поезије, да о иесмама из из Француске и немачке књижевности и пе говорим. У учењу на изуст не треба претерпвати, алп оно пма, као што се зна, кад се у границама креће, својих врло добрпх страна. Уоппгге се може рећи, да се п у школн и ван школе мало чита. У школи бп требало да се чита много и то на глас, а наставникова би дужпост била у том случају да пази на нагласак и да исправља децу, док се не би свикла на правилан изговор. Многи су мислили да ће се у нас много чптатп по ђачким дружпнама, које се налазе у великим гимназијама. Време је показало да се тамо нпшта не ради, а крпвица је наша што ми сами још пз малена спремамо нашу децу за редакције новина и полптичке авантурпсте, место да пм сву пажњу везујемо што више можемо за школу У таквом једном ђачком друштву пиротске гпмназије расправљало се пзмеђу осталих питања и ово: која Пелагићева дела треба набавити за књижницу те дружине. Том ирпликом је дошло и до сукоба између наставника, вадзорника скупова п ђака. Те дружине би просто требало укинути по свима школама. У том случају би трсбало општу школску биб шотеку књигама попунпти из наше и стране лепе књпжевности, па би их онда требало под надзором библиотекара издавати ђацима на читање. — У латпнском језику је успех такође био слаб; у осталом и да је био одличан, не би се могло уопште говорити о неком успеху, јер се по садашњем програмату он готово никако и не учи. 5-то. Математичке и физичко-хемијске науке. Математика се у пиротској гимназији уопште добро предавала, а нарочито Алгебра и Тригонометрија; успех у тим предметима је тако добар да не може бољи бити. У Физици и Хемији би успех такођер био врло добар, да је било кабинета, јер оне две мрачне и влажне собе, у којима се по земља налазе растурени неки апарати, не би тек нико на свету могао зватп кабинетнма. Наша држава није ни толико хтела средстава да даде, колико би било иотребно па да се купе два три ормана, у које би се сместило оно неколпко апарата којих има у тим кабинетима. Но не само то, чувар хемијског
к:<бинета пије имао ни толпко средсгава да би могао купити неколико стакала, у којима би држао соли у којих је кристалне воде; разуме се да су те солп на ваздуху одвугле и да су се уследтога поквариле. То је права жалост погледати те кабинете пиротске велпке гимназије. Што вредп за кабинете то вреди и за школску библиотеку. Еад се једна школа не може да одржава онако како треба, онда је боље да је и нема', јер држава неће имати на својој души тај грех, да је сама својим немаром производнла најгорп пролетаријат — пролетаријат у капуту. Ми имамо опште много гпмназија, на нам с тога и много средстава треба, а боље би било да их има неколпко, али да то буду праве школе, у којнма неће бнти оскудпце ни у чему — нп у добрпм наставницима, ни у добрпм учитељима језика, гимнастике, цртања и певања, ни у библиотеци, ни у кабинетпма, ни у школскпм зградама и просторијама, птд. Физички кабинет књажевачке н. гнмназије може поднетп за иижу гимназију, а хемијског нпкако и нема. 6-то. Цртање и женски ручни рад. Видео сам у ппротској гимназији много лепих и тешких цртежа, а има их који се не разликују од угледница. Да је још било више средстава за учење, нарочитих столова и соба, лепших модела и т. д., могло би се поуздано рећи да би усиех био ванредан, но ја сам н оним што сам видео веома задовољан. У књажев. нижој гимназији цртежи баш нису тако добри, али је тамо ручнп рад прилично добар, а у ппротској је пспод сваке критике. Ко је имао прилнке да види на страни женске радове ученица основних школа, па да их унореди с ручним радовима наших ученица шестог п седмог разреда гимназије ппротске, тај би с оправдаипм гњевом у душп морао оставптп „изложбу" женских радова. Мислим да би најбоље бпло, кад би се бар за прво време учитељпце рада доводиле са стране, или, ако то нећемо, онда би за учитељпце рада требало узимати оне које су поред испита из женског ручног рада положпле и учитељски испит. Администрација је сада у обема школама узорита. На крају овога извештаја част ми је скренути пажњу г. Министру п на то, да учитеља гимнастике није било ни у једној ни у другој школп. Ко седи неколико сахата на једном месту, мора се кретати ако хоће да буде здрав; адп ко осим тога још и душевно ради, тај мора своје тело вежбати по сасвим одређеним правплима. То вежбање тела је у толико потребније за децу, у колико су они у добу у ком је слободно кретање 23*