Prosvetni glasnik
наука и настава
39
Од 7—8 часова учење; Од 8—9 часова читање бибдије, молитва, доручак; Од 9—12 часова учење; Од 12— Р/4 часова одмор, шетња или друга телесна веџбања, ал.и се често и то време потроши на учење ; Од 1 Ј | 2 —2 часа ручак (траје 20 минута); Од 2—5 часова учење; Од 5—6 часова чај и одмор; Од 6—8 1 / г часова учење ; Од 8 1 / 2 —9'/ 2 часова приватно учење као приправа за сутрашње часове; У 10 часова у постељу. „Тако се од двадесет и четири часа посвећује осам за снавање; четири и четврт за одевање, модитву и једо и за кратке одморке; десет и по часова дају се учењу; а један и четврт телесном веџбању, које је добровољно, а често и са свим изосгаје. Ади не само да десет и по часова прописана учења често нарасту и на једанаест и по, јер се време одређено за телесно вежбање иотроши на учење, него некн ђади устају и у четири часа изјутра да ее ирипреме за часоке у шкоди, а учитељи их још на то подстичу! Научна грађа коју морају савладати у задано време тако је опширна, а учитељи, којима је највише стало до те части, да им ученици добро прођу на испитима, тако их обадравају на марљивост да им питомди троше дванаест или тринаест часова на душевни рад! „Не треба да будемо пророди, па да видимо како су тсшке ране заданс, телу. Један нам је од укућана приповедао, да они васпитаници, који долазе свежега лица, за кратко време побледе. Болести су честе: увек је који ученик у сииску болесника. „Да такав ред влада у школи, која је донекле узоран завод, основан и надгдедан најпросвећенијим људима нашега доба, тому се заиста морамо чудити. Да строгост испита, уз кратко време које се одређу.је за нриправу, гони учитеље да упропашћују здравље оних ученика, који дођу у такав завод, доказ је, ако не суровости, а оно ужасне гдупости." Тако говори човек који зло јасно види и с тога веди: „да је природа тачна рачунатељка, на ако тражиш од ње у једном обзиру више, него гато је она кадра дати, рачун се изравна тиме: што ће ,она тај издатак на другом месту откинути..." * Пре четири године постављени су по нашим средњим шкодама декари, који држе иредавања из хигијене; мере ученике у почетку године, и, у опште, воде рачуна о ученичком здрављу. То је већ један