Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

43

Као особину америчких гакола писац истиче разноврсност њихову у ногледу наставног плана, у избору нредмета и законских прописа, као и у погдеду услова за пријем у техничке школе. Главно обележје за све врсте америчких школа јесте у томе, што су се свака за се развијале сасвим слободно и произвољно. То се обележје види и у основним и у средњим школама, као и на академијским и випшм школама. Држава. се није мешала нигде, нити је водила какав надзор над постанком и радом у школама. > Често је била довољна воља и заузимљивост појединца, те да се заснује школа овог или оног нравца. У Савезним Државама нема ни општих школских закона нити опште школске управе. С тога не постоји ни утврђен наставни план, као што је то у европским школама. Под министарством унутрашњих послова постоји у Вашингтону одељење иод именом ,Вигеап оГ ЕЛисаИоп", али само као саветодавна установа, а иначе поглавити је задатак тога одељења прикупљање сгатистичких података. У новије доба осећа се потреба да се то одељење издвоји и установи миннстарство просвете. Мођутим, савезна је влада потпомагала оснивање школа тиме, што је у циљу оснивања или издржавања школа устуиала школама знатне површине земље. Ма да Је та помоћ местимице и злоупотребљавана, ипак је била осетна, јер без те помоћи не би могли постати многи универзитети. Површина уступљене земље ради подизања школа износи преко 86 милиона дана орања. За. разлику од досадањег чисто месног уирављања школама, почиње лагано али поуздано да се све јаче развија државни надзор над јавнии школовањем. Народне Школе (Соттоп ЗсћооХз). Како реФерат има за циљ само техничку наставу то писац ре®ерата. правда своје излагање о народним школама тиме, што у те школе све више продире ручни рад, тако да ће у скорој будућиости та врста наставе постати основа за средње школе, које опет служе као приправне школе за гимназије и универзитете. Према томе ће народне школе знатно утицати на даљу техничку наставу. У колико се буде темељније изучавао ручни рад у народној школи, у толико ће се корисније моћи средња школа посветити припремању ученика за гимназију и универзитет. А ко не би отишао на, вишу школу, добиће у средњој школи бољу и кориснију спрему за живот.