Prosvetni glasnik

46

ИРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Лабораторије поглавито служе наставнидима за тумачење предавања, а ређе се пупттају ученици да у њима раде. Устапова јаче лабораторијске наставе на рачун наставе из књиге означава се као ведики иапредак у погледу начина учења у средњим шкодама. Тај напредак изазвао је, да се такав систем наставе примени не само на природне науке, него и на друге предмете. Тако н. пр. при изучавању литературе мање се сада полаже на граматичку теорију, а више на непогрешно исписивање или излагање чувених дела. Укупан број ученика средњих школа износио је 1902. год. 734.760. Којим су предметима учениди нагињали види се из ниже означеног ирегледа, у коме су изложени предмети, који су предавани и колико је од сто ученика дотичан предмет слушало. Л.атински слушало од сто 50,45 ученика Грчки , „ „ 2,63 Француски , „ „ 8,29 Немачки „ „ „ 15,45 „ АЈгебру т „ 56,96 Геометрију „ „ „ 27,83 Тригонометрију „ „ „ 2,04 Астрономију „ „ „ 2,34 Физику „ „ „ 18,40 Хемију „ „ „ 7,56 ГеограФију „ „ „ 22,83 Геологију „ „ „ 3,44 Физиологију „ „ „ , 26,60 Психологију „ „ „ 2,19 Реторику „ „ „ 40,71 Енглеску литературу „ „ „ 45,08 „ Историју „ „ „ 38,91 Народну економију „ „ „ 20,79

Средње школе са ручним радом (Мапиа1 Тгаипп§ Н1§ћ Зсћоо1з) Задатак средњих школа са ручним радом може се упоредити са задатком реалних пшола у Европи. Тим школама треба да се између средње школе и више техничке школе створи онакав нераздвојан одиос, какав постоји између класичких средњих и класичких виших школа. Почетак за оснивање таквих школа учињен је у држави масачузетској године 1870, увођењем цртања у средње школе. А главни импулс за отварање школа са ручним радом дали су Руси својом изложбом у ФиладелФији 1876. године. Вештачка израда индустрпских предмета у руском одељењу учиниаа је тако ванредан