Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

73

Какав 11 е облик имати граматичка вежбања? У свима поменутим читанкама за неруске ученике (а и за руске), н. п. у Русскал гикола, имају безброј одличпих граматичких вежбања по индуктивној методи, која ученик може и сам умножити. Пример: Вг слЈдуивдихг сдовахт, дописатв окончатл: л читаго тн читаешв онћ читаетт. Л гулл тм гудл ОНТ> ГудЛ Л ПИШ ТН ПИШ ОШБ пиш л тлн тн ТНН ОНЂ тлн Овако исто и за множину и за оба Зроја и других глагода. Иди (за 3. д. мн. сад. вр.): Написатв, что ч ^ мђ д^даетсл: Пидош пидлтђ . Косок... Топоромг... Боронош.. и т. д. пуно примера (Р. ж. с. 75. и т. д.; горњи пример је скраћен, јер је дугачак). У свима трима књигама те читанке налази се пуно сличних вежбања за мењање именида, заменица, глагола и т. д. Даље, вежбања за грађење деминутива. женског или мушког рода код именица, које показују радника и т. д. тако, да самоук и школски и разредни ученик може, ако преради само та вежбања, научити сасвим добро руску граматику на лак и пријатан начин. Кад је овако на основи рођеног носматрања и овако се вежбајући у граматици прешао све три књиге наведених руских читанака (једне или више), онда је на реду систематска. књига-граматика. Онда се тек, кад све граматичке појаве зна из рођеног посматрања, може удубити у граматичке студије. Ово му одиста може донети користи, али само ако тако ради. Систематска граматика, другим речима, долази после индуктивне, несистематске, а не обрнуто, као по старој методи, т. ј. да се курс туђег језика почиње и свршава систематском граматиком. Не заврши ли самоук индуктивну граматику на првом вурсу, онда систематска граматика долази на други или трећи курс. Коју ће књигу узети за учење руске граматике, очевидно, није свеједно. Понајбоље ће бити да ученик узме оне, које су, као и читанке, памењене неруским ученицима. Јер, оне граматике, које су за руске ученике, не садрже баш оно, што је за неруског понајважније. Сем тога оне су и без акцента и с мало примера. Овде се наводе : 1. *М. I. Волшерг, Практическаа русскан грамматика. Учебное руководство, прим г 1ненное преимувдественно вђ т4хт> шкодахг, вђ коморнхг д^ти обучаштсл русскому азнку по книгамт. того же автора Русскал р4чв. Изд. 7-е. СПБ., Подуболриновт,, 1900. В. 8-а 160 с. Ц. 50 к.— Свуд акценат; пуно нримера и вежбања. 2. *Исти , Вмимодопл русскаго лзнка вт. табдицахт,. Дда употребдеша преимувдественно вт> шкодахг тЈхг м^стностеи, гд4 разговорнни лзнкђ не русскш. СПБ., НодубоариновЂ. Ц. 30 к. Многа изд. В, 8-а 64 с. — Свуд акценат. Много примера. Мали речник ређих руских речи, објашњених руским језиком. Слично овим двема: 3. *И. Дависг, Злементарнни курст. практическои русскои грамматнки длл инородческихЂ училигцЂ. В. 8-а 90 с. Ц. 15 к. Изд. 2-ге. Рига., ЗихманЂ, 1904. — Много вежбања, свуд акцентовано. За мевање глагола нарочито је удегаавано :