Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАНА

85

почињу развијати. Много доприносе и стидљивост, плагаљивост и забуна, да неко важи за незнатнијег у школи него што је у ствари. Школа, која превиђа ова Факта, лако ће пасти у погрешку, да потпуно погрешно оцењује ученике. Шиткоумни ученици који на памет уче, увек су брзи с одговором, те с тога добијају и најбоље сведоџбе, обично су у доцнијем животу потпуно неупотребљиви. Или је, дакле, школа потпуно уморила њихов рано развијен дух па је немогућно даље развијање, или се целокупна школска мудрост кретала на оним пољима, која су била без вредности за практични живот ! Зар није чудновато, да је најомиљенији живи песник, који уједно осведочава и своју дубоку социјалну разборитост, постао од кројачког помоћника, који никад није видео латинске школе? Значај школе за народну будућност не може се довољно истаћи. У љеној је руци, да ли ћемо у образованим сталежима имати још једну целу генерацију сломљених духова и настраних глава, чија неподобност води народ у недогледне заплете, — или ћемо дочекати, да се већ једном у владајућим круговима јави поколење свежега духа, које ће бити свесно свога позива и које ће бити дорасло, да народ понеде новом душевном пролећу. Дао би Бог, да се нађу средства и путови, те да се што пре заврши данашњи несрећни и бедни систем ! —