Srpski sion

Б р. 18.

СРПСКИ СИОН

С тр .*517.

човјека у Земуну, ја никад у тај Земун не би отишао." В нрочем милости и благоволенију отеческому вручајусја и с благоговјением пребивају Вашеј Свјатости В горн. Карловцје 31. Јануариа 1853. всепокорњејши слуга Евгениј Јоановић Епискои с. р. XIX. Ваша Свјатост мње милостивјејши Господине! Мени је заиста жао, кад читам ругобе о нашим богословима као н. нр. N. 24. и 25. „Дневника" (— срнског); моја се ту богословија не разумјева, него ваша нонајвише, пак онда вершачка и нр. Ние лено, што се то у новинама нретреса, али је готово нуждно, јер ми сами нећемо да помажемо да изнрављамо, колико можемо. Покојни Г. Стратимировић завео богословију и гимназију, то је љепо и заслужно, али ние ни он ноне от 1815. надгледао те вешчи као што би требало; нити је пазио, тко коју штудију предае, је ли за то и нр. Ено н. пр. покојни Пахомије био је и мој учитељ (умрео је, можемо о њему истину говорити) али ние разумјевао што је иричастие страдателно и дјејствително, ено му сведока концепти; а био је и проФесор от 1818. до 1834.; — покојни Нако Николај писао је славенски добро, али он је сам казивао, да он никад незна како иише, т. ј. но коим регулама; нити је знао шта је то у граматики нериод (за ово последње можете питати Г. Мутибарића енископа) и подобно. Шагуна је абије поставлен нроФесор, хотја ние био добро научио сербски (носле је научио). А како се предавало. За мога времена, колико ја памтим, добро се нредавало, јер су учитељи били всегда дома и уредно ишли у школу, (нокојни Хажић у години је 2 — 3 дошао на пасширску , као што су говорили). Јустин је те сад штудие сочинио или паче сократио из Рама. Метод сам ја правио с мажарскога, Стојковић богословију настирску и риторику (Живковићеву епископа) распространио и преиначио и пр., али, ја

чуем, и простите ми ваша Свјатост (Вог ми је свидјетел да не говорим позлобце) да се то сад наопако и никако не предае, проФесори само дођу у школу, нешто мало прозанате докле им сат прође. Ви сте отредили 1842. да ћете само ФилосоФе примати у богословију, ја то абие њесам одобравао; кои добро соверши гимназију карловачку, али добро соверши, то је доста за богословију; ја знам по мени, кои сам абие био проФесор 2. и 3. класе латинске у Бечкереку потом. У церкви нигко не пази на богослове, како се правило совер гпуе; богословци су разпуштени у Кар ловци, да се Вог смилуе (нитајте пароха римскога, кои ми се јесенас тужио жалостно;) ја иак њесам хотјео вам говорити, јер нисам дошао да вам непријатне вешчи казуем. Но сад кад се већ но свему свету труби, морам вам казати, јер сам тако исто говорио нок. Архиепископу Сгратимировићу (питајте проту земунскога, шта му је говорио покојни митроиолит 20. Сентембра 1836.) пак макар се ви за то на ме срдили; но ако имате ноштене крви (као што заиста имате) не ћете се сердити на ме. Богоелови иду у Н. Сад, пуше јавно, гшју, теревенке проводе, шпацирају с женама и с дјевицама и свашта, тога пак ние тако било пређе Станковића Архиепискона, он је перви почео проФесоре соочавати с дјаци, и овима право давати. Прота рагузански Николаевић је родом из Јазка, на кад је био тамо њеке године, тужио се до зла Бога, како је разпуштено свјашченство у Срему и невјежествено тако, да он не би тамо никако могао остати. — Ирота митровачки ми се јесенас тужио, шта се ради у конзисториуму, како су нароси невјеже, један му нише: какав 1пуеп1апига. не знам ја шта је 1пуеп1аг! —, да се не проповеда и ирочаја, то и новине говоре. Дакле може ли се јошче што казати ? Наложите, да архимандрити што лепо напишу, у меето да воде с енисконом процес, или да дају инштанцие горе, да ишту реФорме е1 се1. пак хвала Богу имате новаца, можете 500 Фор. на год на то сирјеч на нечатаНие баш без иовратка давати. Ја сам њеке године 100 Фор. СМ вам да-