Srpski tehnički list

ОТРАНА 20.

планова, који су одобрени и није учињена ни најовлашнија контрола, да се впди, како се цртеж слаже са стварношћу, шта више нама је познат један случај, где

је министарство избегавало ту контролу, кад је са друге |

стране тражена. И на оспову таквих „одобрених“ планова ради се сад — регулишу се вароши пли како се то обично каже „дају се линије“.

Ниведманску мрежу ретко који варошки план да има. Ми под тим разумемо утврђене нивелете улица, по којима би се имада поступно извршивати нпвелација — калдрмисање — вароши. Међутим јасно је, да је ово ва варош много важније но регулација улица, И данас окр. инжењери „дају линије“ по одобреним плановима а не могу, да дотичном сопственику обележе п висину будућег тротогра код његове зграде, те ни један сопственик није сигуран, да му се неће после годипу две дана или поткопати кућа или затрпати до прозора на штету његову или штету општине. Већина сопственика и не осећа ту потребу, а инжењер који даје линију мора да „пређе преко тога на дневни ред“, јер ради по већ одобреном регулационом плану, а ако покуша, да тај недостатак докаже славном варошком одбору, онда му овај — с пуним правом — прекида свако разлагање са питањем : па зашто је план одобрен кад није потпуна

Тешко да има неколико општина које имају детаљан — парцедаран — варошки план.

Колико је нама познато обично се регулациони план варошки састоји из полигонске мреже са контуром улица и уцртаном мрежом нових и неправљених улица.

Обично се ова мрежа нових улица просто упрта у план а не везује никаквим бројевима за сталне тачке или линије плана и вароши. Због тога се нове регулационе линије морају на сасвим примитиван п наравно не тачан начин, да ваде из плана и преносе на земљиште, Лако је увидети до чега може ово довести, особито кад се узме на ум, да неки планови нису ни контролисани. Још ћемо поменути и то, да је законом натурено (наравно као што је п раније требало) општинама, да набаве регулациопи план, али за само извршење регулације није ништа учињено, већ је у томе погледу све остављено на општини, који се не уме н неће да макне с места. Због тога се штете поједини грађани и варош

у погледу напредовања регулације стоји непрестано на

истој тачци, Тако има примера, где улица, која ће се по регулационом плану као нова пресећи, сече парцеле

СОЈЕВТЕВ-ОВ ИНОТРУМЕНАТ ЗА КАРТИСАЊЕ

са старпм зградама, па кад сопственик тражи линију за нову грађевину. њему се просто саопшти, да ће ту проћи нова улица — кад то ће сам Бог знати, а његов плац нека дотле не доноси никаква прихода. Општини и не пада на ум да га откупи нити је ко може на то нагонити. Тако исто савршено је не уређено : питање о варошком рејону.

У кратко да кажемо: израђивани су а министарство је одобравало и оне планове, који не одговарају ни оним прописима које је оно само прописало, п за које ни један стручњак не може рећи, да су строги. Да би била немогућна израда планова, министарство је дозвољавало, да општине дају тај посао у руке људима са минималном техничком спремом, које пре заслужују титуле општинских Фигураната но инжењера, па је затим само морало одбацивати радове таквих стручњака или пх је примадо свакојаке, и на тај начин само је било узрок, што су се општине за скуп новац снабделе са таквим варошким плановима, који не задовољавају пи најмање захтеве које прописује савремена геодетска пракса.

Па како израђивање регудационих планова. варошких још нп близу није довршен посао у Србији, ми мислимо, да нису изишле ове напомене нити строги ови захтеви, који би се могли као стручпи поставити

1. Ситуациони и нивелански варошки планови да се у будуће даду на оцену тачности снимаља и израде катастарском одељењу министарства Финанција, у коме већ постоје прописи о катастарском премеру пи који се могу допунити односно премеравања вароши. Ови прописи да се објаве.

2. Тек пошто се план овако прегледа и оцени као потпун, може се у министарство грађевина приступити оцени предложене регулације и нивелације или изради нове. И регулација — нове линије — да се веже бројно за сталне тачке или што је најбоље као завршетак: да се осовине новиг улица стално обележе.

8. Или место прописа под 1и2 при министарству грађевина завести мерачко регулациони одељак коме би се сви регулациони планови предали и који би прописао правилник за премер вароши и водио бригу о овоме и тешком и важном послу.

4. Општине треба упутити да одмах оснују регулационе фондове чијим ће са средсвима моћи поступно а по утврђеном плану извршивати регулација и пивелација вароши пр.

СОЈАВЖЕКЕ-ОВ ИНСТРУМЕНАТ ЗА ЊАРТИСАЊЕ. (УПОТРЕБЉЕН ПРИ ИЗРАДИ ПЛАНА ВАРОШИ АРАНЂЕЛОВЦА).

Овај инструменат служи за пренашање тачака, које су својим правоуглим координатама одређење и то тако, да при томе не повређујемо ни у колико укрене тачке квадратне мреже, које би иначе, кад се шестаром ради, много трпиле.

Инструменал (2. 99. сл. 1. п 2.) се састоји пз два дела: апцисног Х иординантног преносача У. Овај ординантни преносач има четири кружни исечка: А, В, С, пр, у које су уметнуте стаклене плочице. На овим су плочицама обележене тачке, које према размери карте одговарају квадрату, чије су стране тачно 100 ш, дугачке. Стак-

лене плочице В п Р тако су намештене, да милије на њима тачно падају у стране квадрата. Кад А п О линије на плочици срећу тако, да само пресек њихов пада тачно на пресек квадратових страна, а на подеоним цртама мере се отступања квадратне мреже до на 0,! т. На позадној страни стакдене су плочице нешто старпје, од остадих делова инструментових и са тим се плочицама ослања цео иструменат о хартијум може лако да се креће и хартија остаје чиста.

На средини ординатнога преносача налази се један изрез О, који је од линија Ар п ОБ подједнако уда-

Рад ој пса 3 нај му.

о диви ла о а АЗУВАЈАЈО

ма“