Srpski tehnički list

СТРАНА 22. МЕ

вама, да на пројектовање и извршење металних мостова особиту пажњу скрену у да према стеченом пскуству пропишу све опо што би будуће песреће могло по могућеству отклонити.

Непријатна појава, која се десила на љубичевском мосту на Морави — пут Осппаоница — Пожаревац дала нам је повода да сва та наређења у страним државама из поменутог стручног Француског листа преведемо п наше читаоце са њима упознамо. Време је дап наша држава изда потребне прописе, како неби до жалосног искуства и штетних посљедица дошли,

Мало ниже, износимо на ревност циркулар министра грађевина у Фрапцуској, датиран 29 августа (по римском) 1891. год. као п правилник придодат овом циркулару, кој садржи услове, које у будуће метални мостови морају да испуне Исто тако, износимо на јавност и други циркулир од истог датума, којим се наређује како се има вршити надзор пи одржавање код металних мостова

Читаоци ће даље наћи поред ових циркулара, још п изводе пз званичних докумената, који се односе на, мобидно оптерећење, количину метала, грапицу рада истога, прптисак, ветра, испитивање (пробу) пре примања, п да спозиције које не морају да врше прп надзору п одржавању металних мостова а што све важи у страним државама.

Ова документа су:

1) наредба министарства трговине у Аустрији, датирана 15. септембра 1887.

2) циркулари, од 18. јула 1875, 5. јанупра 1884 и п 25 августа 1888, пздати, од министарстава путова и комуникација у Русији,

д) услови о набавци и употреби метала за мостове и друге металне грађевине, које је утврдило удружење савеза немачки иносињера и артитекта уз сарадњу савеза немачкиг топионичара (1886.).

4) пзвод из циркулара Воата ој Кгаде (жељезничког оделења), датиран месеца новембра 1885 л поновљен 24. октобра 1889.

5) извод из техничких описа п генералних услова, кој се односи на грађење и експлоатацију жељезница у Белгији (1866),

6) циркулар од 90. јула 1891. год., кој је савезни одсек жељезница упутио управама жељезничким у Швајцарској п конференција држата 25. јуна 1891. годпне између изасланика савезног одсека жељезница и претставника главниг друштава.

МИНИСТАРСТВО ЈАВНИХ ГРАЂЕВИНА.

РЕВИЗИЈА МИНИСТАРСКОГ ЦИРКУЛАРА ОД 6. ЈУЛА 1877. У ПОГЛЕДУ МЕТАЛНИХ МОСТОВА

НОВА ПРАВИЛА за нспитивање металних мостова и упутства за примену нових правила.

упутетво, ПАРИЗ, 29. АВГУСТА 1891. Господине префенте,

Министарским циркуларом од 9. јула 1877. год. наређено је. како се имају испитивања м пробе вршити при пријему металнио мостова и то како ониг који служе за прелаз ожелезничкњто возова тако и ониг за обичне сувоземне путове.

„Ну како су се од тогв доба оствариле важне измене у вештини метални: конструкција, један од.-мојиг

ТАЛНИ

мостови БРОЈ 1

преттодника, образовао је специјалну комисију, састављену од г'нералниг инспектора и инжињера путова и мостова да проуче и предложе измене које би ваљало учинити у одредбама горе поменутог циркулара.

Према извештају ове комисије а после темељите дискусије, генерални савет путова ш мостова (Сопзећ дбпетаћ аез дошћа ећ ОЋаиззеех| усвојио је један пројект правилника, кој одређује делове, које од сада па у будуће морају метални мостови да испуне.

На предлог савета, ја сам одобрио правилник о коме је реч и исти прилажем овом цпркулару,

Следећа упутства и меру циљ да олакшају извршење прописа у правилнику.

Глава 1. — Желевнички мостови. 1. Коловоз са нормалном ширином. Члан 1. Што је усвојен, један тип — воз (Куави —

| буре), то је зато, да се утврде једнообравни услови за

грађење металних мостова и да се њихова јачина доведе, у склад са највећим теретима. који данас циркулирају на Француским железницама, Овакав дакле воз) има у будуће да служи као базне за сва израчунавања. Ну, тип — машине и тип-— вагона замепиће се при израчупавању машинама п вагонима другим само онда, ако би оваке машине п вагони на постојећој линији цпркулисали а међутим би својим теретом много већа напрезања у конструкцијама пролзводили.

Члан 2. Коефпцијенти рада код ливења гвожђа утврђени су према вериФпкацији дејствујућих сила на постојећим грађевинама; употреба овог материјала, када је изложеп истезању сме се само у по све изузетним случајевима вршити,

Пурописана правила за ковано гвожђе и челик утврђена су тако, да на један генералан пачин сведу границе рада код ових метала п то имајући у обзир промену правца (и стезање и притисак) и величину сила које метал има да издржи; ну, ова правила не воде рачуна о диееренцијама које се могу појавпти пзмеђу разних тачака поједипих ламела једног п истог носача, али које, благодарећи извепбаности раденика, не могу за собом повући последице, којих се морамо плашшти.

У осталом, пнжињери могу, када нађу за оправдано, да одреде ове дирекције средством детаљне анализе, па сљедствено томе да узимају у обвир разне границе ради метала. За обележавање или утврђење ових граница, инжињери се могу послужити следећим обрасцима, чији се резултати довољно слажу са датима Добивеним у практици код извршених грађевина:

1, Када је један члан моста (горњи појас, доњи појас, вертикала пли дијагонала изложен нападу сила, које у истом смислу (дакле само истезање или само притисак) дејствују а при томе оптерећење ипак заузима, разне положаје, онда је:

да ковано гвожђе · · бКе. + 8 ко А да челик • · · 8 Ко. + 4 Кер

(А претставља најмању а РВ највећу силу која на, члан моста дејствује).

5) Нацрт овога воза изаћиће доцније у правилнику,