Srpski tehnički list

СТРАНА 24.

мЕТтАЛлПП мостови

БРОЈ 1.

кови са осовине иду, за разлику од коловоза, под којим оба реда шина равумевамо. Сад, пошто је узводни носач био ослобођен т.ј. пеподупрт на скелама а низводи носач подупрт, извесно је, да су дејства вертшкалних сила у онпм неподупртом узводном носачу знатно била уведичана, док су у низводном биди можда чак равна = 0. Кад се деформација. носача на Љубичевском мосту десила, у Пожаревцу је а и ка Морави беснила страховита кошава која је трајала три дана, прекомерним увеличавањем вертишкадвих сила, требало је да и вејртикале попусте — то се је, као што сазнајем привазно, у пстини и догодило, Неколико вертикала је попуцало !

Али аналогно последњој алинејп овога цпркулара министра грађевина Француске републике, која се односи на дејство ветра, ми имамо, бар ја тако држим, да овди о јошт једном фактору, рачуна водимо.

"Гај Фактор овај је. На носаче, низводни и узводић, наступила је неједнака подела терета, када су клинови са скела испод изведеног носача извучени пе само усљед притиска кошеве но и у сљед дејства сопстена терета у тај терет улави сошствеца тежина носача и патоса, кој је био већ на отвору намештен.

Овим што смо казали, ми ши најмање пе прејудипшрамо да је то по само једини узрок, шта више ми држимо да има и других узрока, али ла је и овај деФормацији зиатно припомогао, о томе не може бити сумње. Да ли и каквих других узрока има, то се ваљада већ зна или ће се у своје време сазнати, Антић.

Члан 6. Испитивање у погдеду превијања треба да се врши како за дивено тако и за ковапо гвожђе и челик,

Ако се инжињери служе обрасцима, који пмају 06ле В,= КЕ пу којима Е, претставља восфидијелт рада кој се има усвојити за ипзвесиш део моста, а ћ коефицијештар рада кој одговара веома малој дужини дела, онда, нека се увек за Бо узме, кад је одговграјући део моста изложен дејству сила са промепљивим правцима прити ак по истечање наизменично), 6 килограма. за ковано гвожђе а 8 килограма за челик; овако нађену вредност ва Ј, пека узму на место оног коефицијента, која би добили по правилу у члану 9, ако би усљед тога резултирао увећани пресек осматрамо дела моста, тако, како ће се тиме појачати отпор противу превијања (Ашекетепетт, Пашђаве).

Члап 7. Џри израчунавању стрела (угнуће на средесни моста), могу се у рачун ставити тежине и домене зије машина п вагоџа воза за псшштивање (фра. Ф'6ттете) на место одговарпјућих елемената тип-воза, али само у том случају, ако се састав воза ва испитивање може у напред сасвим прецизно да утврди.

Члан 8. Границе нападних сплх, које метални патоси могу за време монтирања мостова без опасности да издрже, остављено је да оцене сами инжињери; ова граница може се мењати према склопу грађевине и према околностима како се пста подиже. Присуство вертпвала у решеткастим носачима или носачима са крстом св. Апдреје средства, употребљена за ојачање слабих делова, трајање спуштања (гурање конструкције са стуба на стуб), пт, д. такође су елементи о којима онжињери треба да воде рачун.

Члан 9. Дужина воза за испитивање и његов положај утврђено је само за праве носаче п мостове са дуковима. За мостове са изузетним типовима пнжињери ће у сваком случају одредити, најприлагоднију дужину воза који ће на разне чланке моста произвести у колико ЈЕ могуће више снакав исти напад сила, какав им је рачуп показао.

Положај возова за испитивање има се одредити према отвору п системи моста, ну у сваком случају положај воза има бити такав, да произведе највеће деј ство сила не слмо на ламеде но п на решетке нослла.

Испитивање са покретпим теретом и брзипом од 40 килограма треба изоставити када то захтевају локалне прилике (мали полупречник кривице и Паиде

Треба предузети све мере; да се стреле могу у свако доба мерити и верпфиковати са довољном тачношћу; према потреби нека се направе и нарочити раван патос да се олакшају нивелманеке операције ; сталне тачке (тертез) нека се поставе пе само на разним п обалним стубовима но и изван грађевине у близини обала ; најзад, кад се нађе за умесно, треба посматраним стрелама придодати пужне корекције због променљивог утицаја температуре на лукове и треба се старати, да се слимивирају код правих носача (оштез дгоњев, РагаПе -бтасег) погрешке, које резултирају из различне дилетације плехова горњег и доњег појаса. Не треба пробу продужавати преко потребног времепа, с тога, да би се могле нормалне деформације оценити; нивелман за одређење перманентног угнућа (стрела) носача, треба вршити рано из јутра и када је време облачно.

Коже најнижих тачака како на средини тако и на крајевима моста, могу се директно изнивелисат, само тако, ако су доведене у везу са међутачкама, којих се коте такође могу лако и без погрешке ивнивелисати. Опрему свакога носача треба, одвојепо измерити, а код великих отвора, нарочито када појасеви нису параделни, треба измерити п угибање свију међутачака,

| између средине отвора и сваког ослонца.

Из протокола испитивања, увидиће се величипа

посматраних стрела са онима које су рачуном добивене.

(а тога треба увек израчунавање, стрела, под утицајем веза за испитивање да буде приложено протоколу испитивања. Овај протокол треба да буде тако састављен, да се у њем по реду могу и доцнија премеравања забележитљи

На извршене пробе не смеју се управе жељезница, ослонити тако, да у будуће никакву даљу контролу не врше; оне су дужне да нарочито у првим месецима саобраћаја, воде надзор беспрекидан Над мостовима а поглавито да прате развој дилетације а код непрекидвих мостова да се уверавају о непроменљивости ниво а

у ослонпцима.

Члан 10. Како се одредбе члана десетог односе на распоред масе кованог гвожђа пи на специјалну инсталацију појединих делова, то треба нарочиту пажњу обратитити па то, да су главни дедови моста лако при“ ступни бев нарочитих скела а особито, да у опасним околностима или приликама надзорних органа могу, ревидпрање извршити а да не морају ићи дужином носача.

Члан 11. Обележене контуре у члану 11. правилпика тако су утврђене како ће кушаци (поп5већв), консоле и т. д, имати што већи простор а да ипак не стоје ближе коловоза, но што је то прописано за остаде зграде; поред тога при изради пројекта , треба имати на уму, да се чуварима пруге осигура на мосту лак и сигуран заклон.

Члан 12. Резервисано право министра, грађевина, у члану 12. правилника не иде па 10, да ограничи тежину машина; тој одредби је циљ та, да мостови не буду оптерећени већим теретом но за који су израчупати и да се претходно одреде нападне силе на метал, којима је иста усљед увећања оптерћења изложен.

| | 3 |