Srpski tehnički list

| Б

ан

БРОЈ 1. МЕТАЛНИ мостови

1. Секундарне жељезнице.

Члан 19. Изузев тежину п димензије машина и вагона, испитивање средством покретних тежина и унутрашњу ограничену контуру (слободан профил), услови прописани за конструкцију металних мостова остају исти како за секундарне железнице тако и за нормалне све дотле, док ширина једног коловоза није мања од једног метра.

Члан 14. За мостове, преко којих се спроводе путови са ужим коловозом од реалног метра, услове треба прописати за свакш поједини случај; не треба изгубитн из вида, да се усљед смањивања ширине пута, може нико послужити, па да пренебрегне пили суви и границе безбедности, па п тада ако се прописана напред правила у неколико могу и ублажити, то само може бити код пвлусртијских линија, које су намењене за транспорт робе.

Глава П. — Мостови за прелаз обичних сувоземних путова.

Члан 15. Одредбе у члану 15 правилника морају се применити на све металне мостове за сувоземне обичне путове.

Члан 16, Коефпциента рада метала исти су код оних мостова као и код железничких.

Члан 17. Одређене основе за израчунавање, у члану 17. правилника, утврђене су с погледом на нормалну комуникацију по путовима. Када има изгледа да ће преко моста прелавити п већи терети, као што су војени и индустријски транспорти онда су инжењери дужни да при прорачунавању о томо воде рачуна.

Члан 18. Прописи у члановима 5., 6,, 7., 8. и 10, овог циркулара важе и за мостове преко којих прелазе обичли путови.

Члан 10. Како се чма испитивање овиг металниг мостова вршити са мртвом тежином, то је тачно излоджевно у члану 19. правилника и то за тамо изложене типове.

да мостове са уцзузетним типом, инжењери су дужни да при грађењу пројекта, воде рачуна о дужини оптерећења сукцесивно заузимати, те да произведу максималне силе у разним деловима конструкције. Они Ће у теаничким условима изложити начин како ће се проба извршити са мртвим а како са покретним теретом.

Овлашћење које је дато у правилнику, да се на половини ширине моста један или више редова покретниз кола могу при проби заменути са мртвим теретом од #00 килограма рто квадратни метар, не искључује ни најмање, да се проба може извршити искључно и са покретним теретом, само ако при проби стоје толико кола на расположењу да се цела ширпна моста са њима на одређену дужину може покрити.

Глава Ш. — Мостови преко канала,

Члан 20. Проппсом висина од 0,30 над обичним стањем воде у каналима, треба при израчунавању мостова да се повиси у изузетним случајевима и када се предвиђа да ће временом наступити знатна промена у ниво-у воде.

Члан #1. У случају када су поједини делови моста, својим положајем изложени да лако оксидишу, треба исте појачати.

Члан 22. Прописи у члановима 5., 6,, 8. и 10. имају се применити и за металне мостове на каналима.

СТРАНА 25.

Члан 28. При израчунавању стреда, треба, имати на уму горњу напомену о изванродном стању воде које је више, од 0,30.

Члан 24. Прописи у члану 9. који се односе на мерење стадног угибања, утврђења сталних ниведманских тачака и т.д. важе и за мостове преко канала.

Ја Вав молим, Господине префекте, да ме известите о пријему овог циркулара, од кога шаљем копије за г.2. инжењере и управе железница.

Примите Господине префекте, уверење мога најодлични) сг уважења :

министар грађевина Ив. Гијош.

ПРАВИЛНИК. Глава 1. —- Железнички мостови.

1. Коловоз са нормалном ширином.

Члан 1. Мостови са металним носачима и са нормалном ширином коловоза морају бити тако пројектовани да могу преко њих слободно пролазити како повлашћени возови који на дотичној линији циркулишу, тако и тип-возови означени доле у члану четвртом.

Члан 2. Димензпје разних делова моста границе рада метала треба тако прорачунати, да при најопаснијем положају возова, означених у члану првом, а при том узимајући у рачун како перманентно оптерећење (сопствени терет), тако и узгредне силе, које могу произаћи услед промене температуре, — рад метала!) па квадратни милиметар чиста пресека, т, ј. по одбитку пресека, заковака или завртања, не превазиђе виже означене границе.

1. Код ливеног гвожђа при директном истезању 1,5 К]е Код ливеног гвожђа при истезању ади спле теже

дата савију на бен мете Ба Код ливеног гвожђа при притиску • • · · · бо,

Џ. Код кованог гвожђа н челика код којих силе дествују у правцу истезања, притиска или савијања, границе изложене у километрима на квадратни мплниметар, утврђују се следеће:

код кованог гвожђа · • • · · > • • .· . •• 65, код челика + 6 636 беен не 8,

Но ове границе имају се већ смањити и то:

На 5,5 килограма код кованог гвожђа а на 7,5 килограма код челника при израчунавању уздужних и попречних носача (Опетфтаџег, ГАапозтасег, Топсегоц5, епфтеђојве5);

на 4 килограма за ковано гвожђе и 6 килограма за челик код пречага (дијагонала) мрежастих носача а тако исто и код оних делова моста који су изложени адтернативном дејсвту сила т. ј. час истезању час притиску; ну ипак ове последење границе могу се у неколико приближити напред одређенима, ако су делови моста изложени по све слабој променљивости правца сила.

да израчунавање „осталих металних конструкција при перовима, шупама, магацинима, крововима, итд. итд.

1) Реч „рад“ не разумева се овде у научном смислу но у смислу силе, којој је метал изложен са јединицом своје повртине и која му се у практици одређује.

4