Srpski tehnički list

СТРАНА 26.

код којих је отвор већи од 90 т, инжињери могу за израчунавање рогова узети и веће гравице; но те не смеју превввићи:

код кованог гвожђа · + > с · · + 85 Ка код челика 3 3 3 3533 + 115,

У сваком пак случају треба да оправдају, зашто су извесне границе код оваких грађевина употребили. Када је гвожђе ваљано само у једном правцу и када је такво гвожђе изложено перпендинуларном мстезању на правац ваљања ( У'алењ, гаттаде), коефтици= јенти рада треба да се умање за једну трећину од напред одређене вредности. (Колико је мени познато, никада се у Србији о овоме није водио рачун. Антић). Коефпцијенти одређеви за челик, не подлеже овом смањивању. За спле које дејствују у правцу цепања, пнжењери

морају употребити исте границе ради као и за исте. |

зање или притисак но с тим да ох смање за једпу петину, ако имају уверења да одговарајући делови моста имају иначе довољне димензије да противстану испупчењу или у опште савијању; код гвожћа које је изваљано само у једпом правцу, ово смањавање границе рада мора износити једну трећину од торе утврђених коефицијената (т. ј. за једну трећину да се смањи).

Број и димензије заковака (нитна) треба тако израчунати, да метал не буде пзложен већем дејству цепања од четири петине, оне границе рада која буде одређена најслабије делове који имају да се споје и да раде на одкидање глава, ако се и тај појављује, не превазилави 83 килограма на квадратни милиметар.

ПЛ. Израчунавање свију делова заковака има се у исто доба приложити израчунавању осталих делова моста.

То исто важи и за спајање са завртњима код делова од ливена гвожђа.

Члан 3. Коефицијенти рада горе означених метала, одговарају само онакој каквоћи гвожђа п челика, која, испуњавају следеће услове:

минимум издужења на пре-

виду, на тит квадр. мерено на шипки од 200 тит

минимум отпора истезања на, пут квадр. мерено на шипки од 200 ту дужине

ОЗНАЧЕЊЕ

да НО ви ша

» | гвожђе профилирано

(= и пљоснато у правцу |

о |ваљања · + • + + • 80 да Ке

= у правцу ва-

2 љања · · • зри 32 ,

5 |блех. у па ној

(5 правцу на ва-

љање · · · • Зар 2, челик ваљан · • с с • 22 р'и 42 , заковци од ков. гвожђа | 16 Ри 26 заковци од чедика · · · | 289 % 38

=

з=

МЕТАЛНИ

мостови БРОЈ 1.

Технички услови одредиће за челик минимум и максимум између којих се пма кретати гранипа еластицитета у практици. Минимум не сме бити мањи од половине а максимум већи од две трећине.

Никада се пе сме дозволити употреба кртог челика и инжењери су дужни од времена на време при самој изради моста уверавати се о каквоћи метала у овом погледу п то среством каљења пли савијања полуга, на којпма су рупе длетом избушене, Технички услови треба да садрже детаљне прописе за пробу метала у овом погледу но тако да ти пропшен ипак не прејудицирају друге услове који се односе на каквоћу гвожђа.

У сваком случају, кад је челик употребљен, пзбуптене рупе заковака пошто су пробијене треба да су за један мплиметар дебљине турпијом дотераше пли пспиљене, а тако исто п ивице маказама осеченог комађа треба углачати.

Члан 4. Пројектанти металних мостова дужни су да подробним рачуном докажу да су испунили прописе члана 1., 2. и 3 овог правилника.

Уздужне носаче треба и под том предпоставком прорачунати, да ће преко њиг прелазити доле означени тип — 603.

Тит — воз састављен је из две машине са по четири осовине, из њитовиг тендера и натоварениг вагона. Тежине и димензије машина, тендера и натоварениг вагона ознашене су у сљедећем табло-џу и сликама на листу 40.

ОЗНАЧЕЊЕ | машине | ТЕНДЕР и 5: Број осовина · + · · · 4. 2 2 Терет на осовину · · · · | 145 12 + 586 Одстојање одбијача, од прве осовине + · + • . • 2авт| 21 1,5 Размак између осовина ·• 152 2,5 5, Одстојање последње осовине од задња одбпјача 2,6 2,0 5 Целокупна тежина •· · · | 56% 24 | 165 5 дужпиина • + 9,8 1 баш бит

Машине са њиховим тендерима треба да се ставе на глави воза.

Треба претпоставити да цео 603 заузима сукцесивно разне положаје по дужини отвора; ове положаје треба тако изабрати да у свакој тачки произведу највеће цепајуће и савијајуће силе, које пролазак тпавоза може да проузрокује.

Димензије делова, који не састављају партију 1/3дужниг носача имају се „израчунавати према највећим сиљама које би се могле појавити, било усљед прелаза типвоза, било под претпоставком прелаза једне једине осовине од 20 тони тежине, ако бш ова последња стварала највеће силе.

(пРОДУЖИЋЕ СЕ)

~