Srpski tehnički list

6 —

лике воде у пројекту много мања, него што је у ствари. Овај случај, може веома корисно послужити г. г. колегама, нарочито млађим, да када при трасирању и облежавању пруга прикупљају податке о великој води, да томе послу приступе веома обазриво и са великом пажњом, као и да гане узимају олако, као један споредан посао. Сваки добијен податак, треба добро проверити и о његовој тачности увериги се од више лица, нарочито старијих мештана. Ово пак нарочито важи за случај, када је траса положена све долином, или уз саму обалу појединих река,

На овој прузи предвиђен је најмањи п. пречник кривине К = 100 м.

Односно падова и успона, учињена је следећа подела.

Од Чачка до Г. Милановца нак. успон односно пад износи 10%» „Од Г. Милановца до Угриноваца, мах. успон односно пад износи 16" о

Од Угриноваца до Лајковца, мах. успон односно пад износи 10%% Пошто су радови на овој прузи тек у почетку, то ћу за сада само поменути знат. није и веће радове, који се имају извршити:

1) Мост на Чемерници од 60.00

Мост на Колубари од 50.00 м. заједно са два инундациона од по 10.00 м.

2) Мостови, на Драгобиљској Реци, два отвора сваки по 35 метара.

3) Мостови на Деспотовици, Шјтавици, Лалиначкој реци и Карино-Лучкој Реци, сваки по 30.00 м.

4. Мост на Кривој Реци од 25.00 м.

5) Два мала тунела, један између Чачка и Г. Милановца дужине 57.00м. а други између Угриноваца и Дића, дужине 70.00м.

6) Дренажа и осигурање клизавог земљишта (руч) терења у Љутовници.

· 7) Корекције готово свих већих река, на појединим местима, где трасе због теренских прилика, иде местимице и самим коритом.

8) Више већих усека, већином у стени, чије висине долазе до 14 метара и т,д. и т.д.

Нових станица на овој прузи предвиђено је 11 и то;

Прељина, Брђани, Г. Милановац, Љутовница, Крива Река, Угриновци, Доњи Бањани, Кадина Лука, Бабаић, Латковић и Боговађа.

_ При грађењу свих нових пруга, па даклем и ове, учињене су многе корисне измене у типовима, тако, станичне зграде, до-

биле су много лепши и угоднији распоред

појединих оделења, а нарочито су фасаде лепо разређене и украшене. Назив постаје замењен је називом станице ГУ-те класе. Стари тип постаје са магацином, сасвим избачен, и израђен засебан тип за зграду а засебан за магацин.

У близини сваке станичне зграде, предвиђене су шупе и перионице зидане, те је тиме учињета једна велика олакшица станичном особљу. Типови за магацине и нужнике, такође су прерађени.

Типови за стражарске, десетарске и скретничке кућице, израђени су такоће нови, и то двојаки. Један је тип двојне стражаре, који ће се употребити само по станицама, за чуваре пруге и скретничаре, т. ј. да у истој згради станују обојица.

Други је тип просте стражаре на отвореној прузи, за чувара и десетара. Оба ова типа израђена су добро, нарочито још и за то, што је уза сваку зграду, као саставни део израђена и шупа од дрвета.

Усвајајући тип двојне стражаре по станицама, учињена је истина уштеда, али изгледа, да он неће бити и практичан, јер ће увек бити спора, између чувара пруге и скретничара, услед скучености простора уза саму зграду.

На келој овој прузи, вероватно услед уштеде, нису предвиђене десетарске кућице, те ће десетари становати по оближњим селима.

Међу тим, када се узме у обзир, да се сталним десетарима, мора плаћати накнадно за стан, као и да им се одмах морају подићи магацини за алат, а и ради сигурности саме пруге, као и бржег дглажења, у случају потребе, мораће се исте израдити доцније, кад се пруга преда у експлоатацију.

Штета је, што овом приликом није поправљен и тип станичног бунара са колотуром и кофом, јер је стари тип неподесан; нарочито с тога, што је исти потпуно отворен. Малом изменом у конструкцији, и додавањем само једног капка, добило би се много.

Типови за мостове, као и за сва остала постројења, сви су прерађени, пошто је претходно вршено и статичко испитивање истих, где је исто било потребно. Осим тога, израћено је доста потребних упустава и таблица, што ће све корисно послужити надзордним инжињерима. У погледу пак, самог начина израде, у: чињене су важне и корисне измене следеће-

За зидање у опште, избачен је роман цемент из употребе, тако да ће се, пропусти, мостови, вијадукти, зидови и т. д. извр