Srpsko kolo

Стр. 4.

СРПСКО коло

Год. III.

Упутство, како треба поучавати. Прекрстити се и „Христос воскресе" знаће на памет сваки православни Србин, а ону пјесмицу од 8 редака може научити, кад му други чита, за врло кратко вријеме. Најприје је потребно да се зна, да између овијех 30 гласова има пет, који се сами за се могу лијепо изговорити, а то су и, у, е, о, а, зато се и зову самогласници. Свијех осталих 25 гласова зову се сугласници, и они се не могу чисто изговорити као онијех пет самогласника. Ми ћемо раздијелити на неколико читања горње ствари, јер се тако корак по корак може научити свијех 30 слова. Прво читање. Најприје треба прочитати првијех 10 ријечи: Во имја отца и сина и свјатаго духа, и, христос воскрссе. Између свију слова, ко.ја долазе у тијех десет ријечи, ваља најприје одијелити самогласнике о,и, а, у, е. Подједно се може показати и како се та слова пишу, јер подједно доносимо и писана слова. Добро је испоређивати штампана са писаним, а тако исто могу се слова изрезивати из новина, па их показивати и питати ученика, да каже, ко је је које слово. У том првом читању нау чиће се да кле пет слова, и још преостаје да се научи 25. Друго читање. Нека се прочита: Во имја отца и сина и свјатаго духа амин. Нека се чита на глас, а ако је више ученика, нека их сви на глас изговарају. Одмах се може видјети да ту има свега девет ријечи. Ту ћемо наћи позната већ четир самогласника о, и, а,у, али и девет сугласника: в, м,ј, т, ц, с, н, г, д, х. Треба показати, како се које изговара, затим испоређивати штампана са писаним словима.

Маћедонка.

Послије ове друге лекције знаде ученик свега 15 слова, дакле половицу. Треке читање. Сад се чита гласно: христос воскресе из мертвих смертију смерт попр^в и сушчим во гробјех живот даровав. Ученици нека потраже најприје сва позната слова, а затијем нека им се покаже, како се изговарају непозната, која ту долазе, а то су овијех 8: р, к, з, п, ш, ч, б, ж. Нека се уче и испоређују као и код онијех читања напријед и ученик ће знати свега 23 слова. Преостаје дакле још свега 7 непознатих слова. Четврто читање. Ми смо рекли, да сваки мора прије почетка читања научити ону пјесмицу „АџАлијћу" напамет. Кад узме дакле ову пјесмицу преда се, онда ће наћи још и онијех 7 прсосталих слова, и то: џ, л, ћ, Љ, ђ, ф, њ. Покаже се и упамте се као и код пређашњих лекција. Пето читање. Читалац је научио сада свијех 30 слова, која у српском језику долазе. Сад га треба научити, да два, три. четир или више слова чине једну ријеч, на прилику: в-ово, и-м-ј-а—имја итд. па тражити, да прочита редом све оно, што је научио: во имја отца, христос воскресе и Аџ-Алијћу. Сваку ријеч нека покаже прстом, нека погађа на прескок слова и нека их пише. Кад је научио добро сваки ученик ова мала слова, онда је већ лакше научити га велика. Кад сврши с овијем, онда се може одмах, а и у исто вријеме, упућивати у буквару. Главно је код овога, да се марљиво прихвати посла онај, који се учи, и онај који учи, па се за најкраће вријеме, можда од неколико сати, могу научити слова и помало читати.

Савјетујте своје рођакв и пријатеље да купују и читају овај лнст.