Učitelj

тек онда дају појам о томе, шта је тело човечије, а овде се захтева да које не зна, ни једну реч српски, то све зна другог дана, и да зна јоши постанак света. Заиста високоученост.

Петог дана дете већ мора да има јасан појам о томе, шта је човек и да зна још и разлику између њега и осталих животиња. Но и то је за писца овог расписа мало, јер већ шестог дана, земља је за њега маленкост – а већ је о школи и околини не сме се ни товорити —, и она се пење на небо, и објашнује деци Астрономију, тако, да ђак тог истог дана по подне разуме потпуно Астрономију, и предавачу, на дата питања, треба да одговори у реченици год 5 речи: “Сунце је небесна планета (2!) која даје светлоћу ч топлоту од себе; оно се налази.....“

Да дете упозна све ове речи, и то више механички, не треба “ дана него %—14 месеци. Јер дати појам детету: шта су планете, што је небесни простор, треба године и равмишљавања.

Писад је сам учио толико година, па опет нема појма о томе; шта је планста, а шта је сунце, јер вели да је „сунце небесна планета.“

Седмог дана силази опет на земљу и казује: да је земља небесна планета као-и сунце, да не стоји ни на чему, него да је окружује ваздух, који се зове „ваздухо-окружје“

Заиста дивно да већ дивније и не може бити; како је то све лако написати и наредити, али како је тешко урадити — створити. Да је још за неколико дана продужио, не би имао више ништа, да упозна ни на небу ни

на земљи, него би имао у пакао и рај, | наставник ових школа да изнесем, и

те би туда испитивао душе умрлих, и

246

тиме би упознао децу са Етиком, Психологијом и Религијом.

Из целог овог расписа види се, да писац није ни мало познавао школе, о којима је писао; није познавао методу учења језика; и није познавао законе дечијег развитка. Овим смо расписом свршили све, што је до сада рађено на напретку ових школа. Из свију ових расписа види се, да школе ове нису ни уколико напредовале, и увек сетужило на њих, и тражила се реформа. Узрок њиховог назатка, као што смо видели, било је незнање језика, и рђава устројства а не што није било 6 разреда, главни иншпектор и надзор од свештеника и кмета општинског. Али при свем том, што се још одма у почетку опазило, да ове школе под оваквим устројством не могу никако напредовати, него су што више од велике штете по умнии физични развитак дечији; при свем том што су се доказивале тешкоће, са којима се боре учитељи ових школа, и разлике између овихи других школа: ипак се није ништа од тога узело у обзир, при састављању овог предлога, него су учитељи и даље остављени, да се боре са тешкоћама у своме раду, и да се боре са ћудима појединих надзорника, који и не познају ове тешкоће.

Кад се сада зна, да је напредак једног учитеља зависи од оцене једног надзорпика, тим је пре требало у овом тачно одредити, шта ће се учинити у овим школама, и како ће се распоредити, како би и учитељи знали, шта ће предавати, а и надзоринци, шта ће захтевати.

Ово сам сматрао за дужност, као