Učitelj

А

тиме да обратим пажњу свију оних, који буду решавали о судбини овог закона.

Остане ли и даље ово питање, да зависи од појединих министарских расписа, измена, допуна и објашњења, онда напред можемо казати, да нећемо од тога имати никакве користи, као ни до сада, и онда је боље и не спомињати ништа о преустројству јер то није никакво преустројство. Само коренито треустројство, удешено трема умном фризичном развитку дечијем; удешено према методима учења језика; и све то с обзиром на околност у којима се ове школе налазе — лек је овоме свему, “ потпомоћи ће њихов напредак. Крпљење не помаже. А ово се све може постићи онда, ако се ове школе преуреде тако, да у свакој школи овога краја, буду по два учитеља, и да се садањи први разред раздели на два разреда; и то на: приуготовни (приправии) равред и на пре разред. За ова два разреда треба нарочито један учитељ, који потпуно познаје законе дечијег развитка, и познаје методу учења језика. Овим би се начином могла деца да се потпуво спреме са српеким језиком за даље образовање, а међутим би то све лагано и постепено ишло, тако да неби могло шкоднти ни физичном развитку

|

њиховом. Деца нека се уписују од 6.

година, тако, лако би у осмој години

прешли у П-ги разред. Овим би начином свако дете насигурно можемо казати, — евршило школу за 4 год.

међутим сада уче по 52—6 год. и опет не знају. То је зато, што учитељ нема времена, да с њима постепено и лагано прелази оно, што треба да знају него, мора да ита, јер материјал је огроман, разреда млого, а времена мало.

Све ово може се извршити, а да се не учине млого већи издаци, јер у млогим већим селима овога краја, поред мушке, има и женска школа, као у: Радујевцу, Кобишници, Јабуковцу и т. д. па би се то могло тако уредити, да женска и мушка деца уче заједно и тада би се учитељи могли тако распоредити, да на једног учитеља нема више од 2 разреда. Мање пак општине, као што су већином у Кључу, треба спојити уједно и завести интернацки живот при школи, тако би могла: Кладушница и Сип или Кладушница и Кладово до саставе једну општину школску ; Каменица и Подвршка ; Ртково, Велика и Мала Врбица опет је-

дну; Милајница и Штубик ; или Штубик

и Плавна једну и т. д. а учитељи да се распореде по разредима тако, да један нема више од два разреда.

Кад би се овако преуредиле, онда би имали праве користи од њих, ис правом би могли да тражимо од овд. учитеља оно исто, што и од осталих у унутрашњости Србије, а довде ће

бити само ради :араде, и испоспице у свршили први разред, а у деветој већ

којима испаштају толики учитељи. Приступимо истинском преустројству, и оставимо се једном за свагда лутања и Формалности. ЕД.