Učitelj

РА

НОВА ШКОЛА И РЕОРГАНИЗАЦИЈА НАШИХ ОСН. И СРЕДЊИХ ШКОЛА 455

тиње, како волимо наше крсно име, и др. као год и цео наш народ. Зар може и горег неповерења бити према нашој данашњој школи у опште од стране нашег народа :!

Наши трговци и занатлије врло често осуђују основне, средње и више школе. У томе им дају повода у много прилика и погдекоји чиновници својим неправилним радом, а у доста прилика и извеспом дозом моралне покварености.

Долазили смо у додир и са нашим посланицима народне скушштине. Чули смо, да би и од њих многи хтели реорганизацију школа пи веома им жао беше, што надлежни не поднесу о томе и предлоге скупштини. Неки од посланика говораху нам, како данашње школе ни у колико не одговарају народним потребама, за то би и желели, да се све више основне школе као и гимназије и реалке (изузев две) три укину и да се место њих оспују пољопривредне и друге сличне школе. Они су увидели да има нешто што не ваља код данашњих школа. Ну они имају до крајности песимистичко мишљење о њима, те и сваку корист апсолутно негирају. Друго је питање, куд би нас одвела реорганизација, како би то они хтели.

Министарство просвете гледа доста неповерљиво на наше данашње школе и хтело би неке радикалне реорганизације. Отуда се п да објаснити често мењање програма и школских наредаба. Ту скоро су извршене неке измене у програму гимназија, односно страних језика, а већ се траже данас опет неке измене у томе. Ту скоро уведен је у гимнасије и један нов предмет «моралне и грађанске поуке.» Дотични министар тиме је изрекао осуду данашњим гимнасијама, да не спремају у довољној мери моралне младиће и грађане, за то је и увео овај нови предмет. Можда је његова осуда и умесна, ал његова реформа више је него можда, да неће много помоћи. «Моралне поуке» могу ученици учити и научити, ал морал није ствар разума, него срца и осећања. Они могу знати, шта је све морално али хоће ли то само и чинити '

И ми, одрасли, знамо све моралне и етичке законе и захтеве, ма да тај предмет писмо учили у гимнасији. Ну, било би интересантно знати, колико нас има, да се у животу у нашем раду управљамо према тим законима и захтевима '! |

Учитељи и професори би такође хтели реорганизацију данашњих школа. То се види из њихових листова и из разних предлога, које често чине, е да би се већ једном приступило жељеној реорганизацији.

Учитељи су на првом месту противни уређењу данашње пиже основне школе. Веле, програм је огроман, па не могу да

29%