Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

=

ОСНОВНА НАСТАВА ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА. (По ЦЕМУАБЗБЗЕОВ у)

школа.

Школске зграде, намештај, уџбеници. — Зграде и намештај још и данас озбиљно занимају педагоге. Питање се то претреса има педесетак година. Оно није још близу решењу своме. Импуле му је дат од онога доба, од кад се је почело више рачуна водити 'о основ- | ној школи. |

Статистички подаци о зградама и намештају школском за-све земље су несређени, недовољни, сиромашни. СОумарни преглед трошкова на зграде, неће бити потпун као што би могло и требало да буде. Незгоде су у послу толике, да смо још немоћни пред њима. Али и приближно тачан преглед биће а користан, па ма се о из самих напомена.

У Француској, све до 1888 год. није се много полагало на школске зграде. Те године утврђено је да 9354 општине Француске имају школске зграде. Неке међу њима беху злекудо намештене, а неке немађаху никаква намештаја. У неких учионице беху. _у каквом собичку, који у исто доба беше и кујна и соба за ручавање. Па и то не беше сва невоља, која могаше снаћи учитеља и његову сићушну дечицу. Некад учионице беху у подруму или чак и у каквој житници!

Време је учинило своје. За непуних 60 година, Француска је учинила гигански напредак. 1891 године имађаше 52362 школске зграде, које беху својина појединих општина. Само 9870 зграда узимљу се још под кирију. Ово је дивотан напредак, достојан великог и напредног народа Француског. Он беше последица закона