Učitelj

УПОЗНАВАЊЕ ШКОЛ. ДЕЦЕ СА СЕКСУАЛНИМ ЖИВОТОМ 299

Упознавање шкопске деце са сексуалним животом

Питање о поучавању школске деце о суштини полне природе у страној стручној литератури се претреса већ од неколико година у натраг. То претресање изазвале су опасне полне болести, које се код младежи у све то већим размерама јављају. На тај начин је то питање и код нас изнето на дневни ред.

Као што неки наши листови јавише, то је питање постало већ и предмет службених мера наше највише просветне власти. Наше министарство сазовало је већ и неке стручне конференције, којима је стављано у задатак да израде програм за предавања из хигијене у нашим средњим школама. Наравно да је при том одмах искрсло и горе истакнуто питање о удознавању школске деце са полним животом.

У једном листу се уједно наводи и мишљење Д-ра Саразона из Берлина о томе. То мишљење гласи: „да шајне полног живота ваља деци откривати у два маха, и то:

1. Ранија посматрања ковпулације од најпростијих организама па до човека; 2. Доцније хигијенско упознавање о опасностима сексуалног живота и о злим последицама у разним полним болестима.

Прво упознавање, вели, ваља поверити наставнику природних наука а друго школском лекару...“

Дакле, као што се види, од нас наставника и васпитача тражи се ето да школску децу упознавамо са тајнама полног живота, дајући јој прилике и начина за посматрање копулације тј. полног спаривања не само код животиња већ и код човека.

Ново-јављени антрополози и педагози — нов наставни предмет, нови методичари па нов и метод — све ново новцато као из калупа. Методичаре ето видимо, јер нам се сами кажу; ну они су нам већ казали и свој метод. Учитељица г-ђца Марија Лишневска, н. пр. у свом делу: „Оезећесћ еће Вејећгипо дег Капдег“ (Ртапкшт а. М. 1905.) утврђује овај методски поступак: „ђаци већу Ш. и У. разреду посматрају слику детета у матерњој утроби; затим