Učitelj
| | 5 Е
пр
ДИУ ИН
К ИСТОРИЈИ ДЕЧЈЕГ ИСПИТИВАЊА И ПРОМАТРАЊА 1
1. Проматрања духовних моћи. „Нека се већем броју деце једних година даду различити предмети: играчке, књиге, па нека се њима до миле воље забављају. Тиме треба да се изнађе, за шта се свако поједино дете интересује, и за које се време умори. При томе треба рачунати, колико се и каквих идеја, осећања и произведених знака и поступака појави и испољи за известан број минута и секунада“. „Експерименат ваља проводити кроз све могуће комбинације детињих година, броја, стања и различности деце и предмета“.
2. Проматрања моралних моћи. Деца се морају „свагда узастопце пратити“. „Ваља при том умети испитати, како им се... ова или она жеља појавила“. Треба такође имати и „проматраче, које не би могли видети ни учитељи ни ученици“. „Ови би проматрачи морали пазити на сваки, и најмањи, детињи покрет, на његове узроке и последице, па их све побројане у каталог унети“.
3. Проматрања физичких моћи дечјих.
4. Проматрања о односу утрошеног времена и снаге према успеху у појединим наставним предметима. Ово би водило наиме поправци метода.
Ттарр је свестан о томе, да су нам недовољна средства, која нам стоје на расположењу. „Ми немамо експерименталну психологију, као што имамо експерименталну физику“, пише он у свом покушају педагогике (стр. 66.). И Мехе! од напретка природних наука очекује врло много за педагогику. „Педагози, моралисте, лекари“, вели он, „били би у својим намерама много срећнији, када би дубље ушли у темпераменат, организацију, диспозицију тела. Да ли ћемо доспети дотле зависиће од обогаћавања физике, хемије, анатомије и физиологије... Можда ћемо пронаћи и стакла, којима ћемо тачније испитати састав наших органа, и угледати фине справе, о којима сада и не сањамо: могу нам тада умови, који су од природе обдарени проматрачким духом, стрпљењем и славољубљем, дати о склопу наших машина таквих поука, које ће чо“ века задивљавати !“ ~
Шта су филантропи у пракси учинили за испишивање и промашрање дечје 2
Овде се покушаји у Десави могу изоставити. Изнећу само она многобројна проматрања, која су на деци чињена и објављивана. У органу Радагогтсће Отетдапашпреп налазе се ове расправе о нашем предмету:
„Чудновати карактер једног шестогодишњег дечка“,