Učitelj

а

НРННННИНИНИН

НаЈјглАВНИЈЕ ЖЕЉЕ НАШЕГ УЧИТЕЉСТВА 31

бодно време ван школе безбрижно може употребити на културни и просветни рад у својој околини. А неће спутавати своју снагу парничењем са сеоским кметовима и безбројним пискарањем и тужакањем око издржавања школе, од чега редовно зависи да л ће на школском дрвљанику бити која цепаница дрва, дал ће служитељ бар сваког трећег месеца добити плату и да л' ће школа од свију наставних потреба имати макар креде.

Истина је цела да издржавање школа свуда у свету упоредо стоји у вези с материјалним стањем народа. Каже се обично, у колико је народ просвећенији у толико је и богатији; али стоји и обрнуто; у колико је производна моћ народна већа, и његова пореска снага јача, у колико је економски развитак снаге народне интензивнији, у колико видимо већи полет на пољу индустрије и пољопривреде, који увеличава опште богаство народно, — у толико ће ницати и веће и велељепније школске зграде, са лепшим намештајем, савршенији средствима итд. Уколико производна снага народна јача на свима пољима, у толико ће, само по себи, средства за школу бити већа. Не може се тражити оно, што се не може добити. Ни

За то ми и не мислимо преношењем издржавања школа на државни буџет тражити на тај начин од народа нешто што он не може дати. Оно, што је на издржавање своје школа до сада давао преко општине, он ће исто то давати преко државе. Само ће то плаћање брже и уредније утицати у школску касу, да не буде предмет размирица између учитеља и општинских власти, а богме и да не буде предмет разних провизијона и шпекулације несавесних људи у селу, од чије милости у много прилика данас зависи издржавање школе и опстанак учитеља. Желимо, дакле, да школе до својих потреба долазе без борбе учитељеве, која је често фатална и по школу и по њега.

Треће. важно питање, чије решење долази у ред главних питања школских и учитељских, јесте питање о сталном школском надзору, |

Данас је цело учитељство сложно у томе, да правог напретка основне наставе не може бити без добро уређеног сталног школског надзора. Под сталним школским надзором ми подразумевамо далеко друкчији надзор од оних рђавих експеримената и карикатура ове установе у прошлости. Оно је било изигравање једне лепе установе, на коју су толике наде полагане. У једно време, сви знамо, шк. надзорници били су нека врста просветних жандара и тутора