Učitelj

378 УЧИТЕЉ

би он био позитиван, јер је целокупни успех више него врло добар. Но та се оцена више односи на рад и уложени труд, а не на постигнути успех, који коче многа школске неповољности.

Ако, пак, потражимо одговор на ово питање у самим васпитаницима, који су пре 3—4 године изашли из школе, — онда би он био негативан. Али не треба никад заборавити да на негацију, поред оскудице очигледних срестава, утичу још разни други узроци.

Ш Настава без очигледних срестава.

Како се изводи настава без очигледних срестава, и како је постигнту успех слаб и колебљив, поткрепићемо очигледним примерима. а., земљописној настави најглавнији је задатак, да се код васпитаника прошири настава о простору, те да се тако, на основи познатих престава асоцијацијом упознају васпитаници о целој својој отаџбини, да је заволе. Ово ће се постићи само тако, ако се та престава и буде ширила у природи, прелазећи простор, пењући се на узвишења, посматрајући околину, цртањем, ма и најпримитивнијим у први мах, онога што се видело и пропутовало.

Тек тада би се ишло даље у предавању, да би деца нове преставе могла удруживати са овим стварним, већ задобивеним. Ту би дошла и друга срества, којима би им се то олакшало.

Но сва срества која за то имамо то су карте, које су такве да више праве збрку у свести дечјој но што им помажу. Требало би да се учитељ и сам побрине око прикупљања очигледних срестава за овај предмет. Један четвртасти повећи сандук песка неће стати великих материјалних жртава, ни запремити много места у учионици, а биће згодно очигледно срество за извођење земљописне наставе. Треба направити и пластички преставити ученицима ону покрајину која им се предаје, јер топографска страна земљо"писне наставе не може се ни замислити без пластичног престављања. Треба прикупљати слике на којима би верно. била престављена ношња у појединим покрајинама или вароши, села, поједини значајнији предели и т. д.

Нарочиту пажњу треба поклонити да се онај прелаз с природе на карту правилно, према ступњу дечјега схватања, изведе. Али често пута ни тога нема. Запитајте ученика Ш разр., који је већ узучио 4—5 сливова, са свима могућим речицама и брдашцима у њима, — колики је слив Саверг — Он ће, уверен сам, јер сам огледао у више прилика, испружити руке, раставити длан од длана