Učitelj

·ОЧИГЛЕДНОСТ У НАШОЈ ОСНОВНОЈ НАСТАВИ 979

„онолико колики је-тај слив на мапи, и очигледно вам показати и «с поузданошћу одговорити: „Ево, оволики !...“

Је ли већи Уб или Обреновацг — Обреновац. — А зашто» — Зато што је у њему пуно слова, а у оном само два !...

Некоме ће ово изгледати ситнице. Не споримо да су ситнице, али оне баш најлепше илуструју из основа погрешан метод у предавању земљописне наставе.

Зашто те реке теку баш на ту странуг — Покажи руком, без мапе, на којој је страни то и то место од нас! — Како бии куда отишао у неку варош» — Зашто се у некој покрајини народ занима више сточарством но земљорадњом» — Зашто у некој покрајини клима умеренија, а у некој хладнија и променљивија» Зашто се реке и путови не цртају на мапи правим линијама» —

Што се нека река црта тањом, а нека дебљом линијом» — Што на извору танко, а после све дебље» — ит.дД. ИтТ.Д.

И на оваква питања, у већини случајева, следоваће негативни одговори.

Без добрих наставних срестава, дакле, предавати географску наставу, значи мучити децу да силом запамте она силна имена: "планина, река, градова, градића и т. д, која ће одмах по свршетку школе, не имајући конкретне подлоге у свести, ишчезнути, или ако се и подуже задрже, — биће само голе речи без икаквога "корисног и променљивог значења.

6) И основи природних наука иш јестаственице предају (65 без довољно очигледних срестава.

Правилима о грађењу школа наређено је, да свака учионица има топломер. Но колико је школа, које ни то немају. А настав"ник када предаје у ТУ разр. о топломеру, да хоће да се пренесе у ниво дечјег схватања, одмах би предавање прекинуо, те не би децу мучио голим апстракцијама и узалуд своје речи трошио.

О живи, о испуњеним најглавнијим преставницима тица селица, певачица, грабљивица ит. д, 0 препаратима у шпиритусу, о збирци тичјих гнезда, јаја, перја, о збирци костију и зуба разних животиња, о збирци разних минерала и т. д. О свему томе ни помена нема. А неки пут се и о каменом угљу, о пролетњим биљкама: љубичици, кукуреку, јагорчевини " "рђевку, гљивама, сумпору, белутку, па и о гвожђу предаје без стварних објеката, — голим речима.

„Природа се у природи учи“. То је истина. Све природне предмете и појаве треба у природи и посматрати и о њима водити

5 25%