Učitelj
380 ПА УЧИТЕЉ
разговор, али то није довољно. Поједине ређе предмете треба прикупљати, брижљиво чувати, па о њима водити накнадно разговор ради утврђивања.
в) Међу наставне предмете основне школе унесене су и дољотривредне поуке. Њих је изазвала прека потреба. Огромна већина нашега народа бави се земљорадњом, али у тој огромној вебини огромна већина опет врши тај посао најпримитивније, онако како су и њихови стари радили. Осведочена је истина, да је наш народ махом конзервативан и сувише неповерљив наспрам сваке новине. С тога и најпопуларнији списи и „најживље“ поуке и упути на рационалнији рад видело се да су остале безуспешне. Требало је наћи такав начин, којим би се очигледно доказала погрешност таквога и корисност бољега рада,.
Тај начин нађен је у томе, што је законом о нар. школама наређено, да свака школа мора имати по 0,5 хект, земље за школску градину. Ту би се ученици осн. школе још из малена упућивали на бољи и кориснији рад у пољској привреди, којом ћс се целога својега века бавити. Ово је заиста могућно срество. Оно је у стању да учини читав препорођај у нашем економском напретку. То доказују и оне речи, исписане испод наставног матери-. јала за овај предмет: „Све ово у толико у колико је 'могућно у вези с Пракшичним радовима у башти, а у доба кад је чему време“.
Угледна школска градина, у непосредној близини школске зграде, биће неисцрпно врело, на којем ће се напајати рационалнијем раду у пољској привреди не само ученици дотичне школе, него и цела околина. Речи су, нарочито за овај предмет, ништавне. Дела и пример су свемоћни.
Жао нам је што морамо на овом месту констатовати факт; да је лепа жеља законодавчева: да се овај предмет предаје у практичним радовима у школској градини, — постала готово илузорна. Изузмите сеоске школе, које немају прописног земљишта; или га имају, али није у непосредној близини школске зграде; изузмите земљиште, које је неподесно за оснивање угледне школске градине; изузмите и оно, што је упарложено, те би боље било и да га нема да не даје околини очити пример нехата и нерада; па ће вам остати једва Уо школа, у којима се овај предмет предаје онако како треба. У осталом или се предаје у загушљивој, школској атмосфери, „живим“ речима, или се не предаје никако.
Наши надзорници неки подцењују а неки прецењују важност