Učitelj

ОЧИГЛЕДНОСТ У НАШОЈ ОСНОВНОЈ НАСТАВИ 381

овога наставног предмета. Они први када врше преглед рада у школи не траже да наставник и из тога предмета штогод пропита, нити хоће да се увере јесу ли што деца практички радила у школској градини. Они други, пак, хтели би да се одмах све школске градине претворе у угледне паркове, не обзирући се на снагу наставника и ученика.

Диктична метода, којом се наш први учитељ и просветитељ умео онако згодно користити, једино је згодна у предавању овога наставног предмета. Ту речи треба да буду веома ретке, а само једна да се што чешће понавља, а та је: „овако!“, или: „Не ваља тако него овако!“ Само тим путем овај ће наставни предмет бити од огромног значаја за наш економски преображај.

'Уз овако предавање овога наставног предмета дошла би још и друга згодна наставна срества, да наствву учине још милијом и примљивијом. Треба брижљиво прикупљати збирку разног семена, воћа, лепе слике, на којима би биле престављене разне справе и алати за пољску привреду. А још је боље ако би савршеније и ређе справе свака сеоска школа могла имати у минијатури. Ово дотле, докле не дође оно златно доба: када би покрај сваке сеоске школе била установљмна редовна продужна школа са нарочитим наставницима, у којој би главно обележје наставе носило #0љопривредни каракшер, а која би требала да има и истинске савршеније справе и халате. |

г) И у предавању осталих настав. предмета очигледност је неминовна. И најсухопарније апстракције могу се упростити, а очигледним средствима учинити да буду миле и примамљиве за дух дечији. |

Тако: 1. У предавању Српскога језика конкретност је истина сам говор и тражење примера у њему, али у напреднијих народа све оно, што ученици при читању појединих чланака помену, а непознато им је, има у минијатури израђено, те се изнесе пред децу без икаквог разглаголствија. А ми се запенушимо објашњавајући кад ученик читајући помене н. пр. жељезничка кола, а често пута ни слику немамо да му покажемо.

Био сам присутан када се учитељица у П разр. предајући чланак: „Ђацима на почетку школске године“, стараше да објасни сељачићима шта је чигра, јер је они никад нису видели. Просуло се беше много речи, али са мало успеха. Напослетку се сети згодног упоређења и рече, да је то као кратак чеп од бурета само на једном крају зашиљен. Па кад им то и нацрта, онда деци бејаше јасно.