Učitelj

382 УЧИТЕЉ

Но веома је тешко за стваку ствар наћи овако згодно поре-

ђење, па зато се објашњавајући понешто проспе много речи, које: ипак нису у стању да створе бар приближну слуку предмета о коме

се говори.

9. У предавању рачуна немогуће је без згодних очигледних средстава. То је могла стара школа, у којој је обрађивано само писмено рачунање. Правога појма о појединим количинама ту и · није могло бити, већ су деца замишљала само ону шару (цифру). У Ги П разр. за предавање овога предмета има доста очи-

гледних срестава. Ту су: дрвца, зрнца, крстићи, колутићи, црте,.

разне ствари у учионици или најближој околини, руска рачунаљка

и т. д. Алиу Ши ЈУ разреду, у већини школа, осим метарских'

мера, нема апсолутно ничега другог. Ту се очигледно и усмено рачунање често запоставе, па се одмах пређе на трећи методски сту-

пањ, писмено рачунање, и само се оно обрађује. Или се ради и

усмено, али се претходно и не створе конкретне преставе у свести дечијој.

3. У предавању Српске историје истина је, да ће онај настав--

ник бољи успех постићи, који уме да прича течно и живо језиком

дечијим, али би успех био још бољи и трајнији, када би се многе-

ствари и у предавању овога предмета преставиле очигледним срествима или бар сликама.

Свака школа могла би имати моделе старога оружја: стрелу,.

штит, копље ит. д., а од новог макар топ, јер у многим крајевима деца немају прилике да га виде, а непрестано га у причању исто"риских догађаја помињу. Могла би имати у минијатури старо војводско одело; лепе слике на којима су престављене знатније исто"ријске личности и догађаји и Тт. д.

И за предавање свих осталих наставних предмета треба прикупљати очигледна средства, која ће наставу учинити милијом, кон--

кретнијом, примамљивијом, а по том и трајнијом и кориснијом.

ГМ Закључак,

Велику већину очигледних срестава могу сами наставници при--

купити, а остало се може набавити новцем из школске благајнице. За смештај очигледних срестава одмах набавити леп, повелики орман, где ће се прикупљена срества брижљиво чувати. Набавити

орман пре него што се очигледна срества прикупе изгледа као:

„спремити ражањ, а зец у шуми“ — али није тако. Та малена

околност много је допринела томе, што смо много оскудни у сре-

~ ЛИМА