Učitelj

368 ЧИ т вајБ

1

Суштина (задатак) почетне земљописне наставе није ништа друго до упознавање околине — завичаја у ужем мало обиму. Отуда принципе за ову наставу треба тражити у оним методичким упуствима за предавање науке о завичају у мојем смислу. Али како нама није намера да овде излажемо цео систем науке о завичају, те се и о свима принципима те науке не можемо детаљно упознати. Нама је овде главно да знамо за доминарајући принцип у тој науци: За начело очигледности, и онда цео посао у елементарној земљописној настави постављамо на здраву основу.

У почетној земљописној настави, дакле, најглавније је непосредно посматрање, — чулно опажање, према психолошком захтеву да све географске преставе треба стварати очигледним путем. 2 Други део географске наставе, онај део у коме се оперише само с картама, више или мањи рад је фантазије.

Али_ пошто фантазија не ствара никад изворна средства, већ само нове облике и комбинације старих представа, то је ово небосредно; посматрање од велике психолошке важности. Оно ствара сировину географске наставе из које се после прерађују виши облици: операције на рељефу или карти.

Непосредно посматрање, пак, најлакше се изводи у шетњама с децом по околини. Средства су, дакле, сасвим проста:

Шешње (екскурзије) по околини и непосредно посматрање у природи. ;

Појам о брегу, брду, планини, реци, притокама и о другим географским објектима не може се друкчије ни створити но непосредним посматрањем. Ово би биле прве географске представе. Оне ће се код неке деце таде први пут створити. Ма да има ученика који већ располажу с овим представама. Али ове представе не-чине још главни иметак географске наставе. Све ове представе треба пустити у оптицај, разрадити их и оживети.

5. = Јер географска настава није маса предмета и имена набацаних. Географија је скуп објеката са извесним унутрашњим животом. · Као:оно што смо у Биологији проналазили јединства живота,

тако нас и земљописна настава мора уводити у јединство географских објеката.

То би био шири задатак ове наставе. Ја га нарочито истичем јер ми је познато да се довде не допире: цео очигледни посао у