Učitelj

626 Учитељ

pobožnost, koja je izgleda, bila samo maska, jer se i даје: održavao i razvijao nagon za pljačkanjem i otimanjem i to još i danas traje. U to nas je uverio ovaj 'Strašan rat. Današnje doba, što kazao Štiler „doba bez definicije“, izgleda da hoće da naturi kao cilj vaspitanju praktičnost za. život, zato propagira ideju škole rada. Zatim nagla ptromena u socijalnim odnosima lo zahteva i postaje neminovna potreba. Mi smo i sami osetili da su u promenjenim odnosima, izazvati ili bolje rečeno nametnuti ratom nismo umeli ne da se brzo snađemo, nego mnopi i mnogi nisu umeli, nikako da se snađu i propadali su. Onda se očitouvidelo, da ni škola ni život nisu čoveka pripremili za teške prilike u životu. Naglom promenom koja može паstupiti u svako doba u socijalnim odnosima, opet bi se čovek našao: na raskrsnici. Za to teži, da se za to pripremi da se bolje prigotovi, da bude odmah .gotov snaći sc i održati se i ne podleći tim sfrašnim tidarcima. Ovo baca u brigu svakog čoveka, a umni čovek zar da ostane ravnodušan prema tome?

Učitelja specijalno, koji je u neposrednom dodiru s onom masom, koja ima da zada udarac današnjem so'cijalnom uređenju, goni sve to da razmišlja o svemu (оте · i nalazi da je neminovno potrebno imati temeljno пацспоZnanje iz nauke o vaspitanju pa da se ta masa vaspita da ne može snaći se života. |

Pada jako u oči da su učitelji većinom prakličari 12. pojedinih nastavnih predmeta. To je zato, što su iz metodike nastavnih predmeta dobili najviše znanja i što jenjihov rad uopšte ograničen većim delom na praktičan rad u školi. Učiteljska škola iz pedagoške teorije ne daje skoro ništa više, nego Šlo je ispisalto u sadržaju udžbenika iz pedagogije. Za svaki napredan rad potrebna je temeljna teorija, temeljno znanje Prema ovome i za vaspitački rad. potrebna je pedagoška šita naučna teorija. Ona se može dobiti samo na univerzitetu, jer budući učitelj ima da bude vaspilač više nego nastavnik, jer narod najviše pati od neumenja, pa tek po tom od neznanja. Vaspitanje treba da stoji uvek u prethodnici, a nikakva se nastava ne sme dati koja ne vaspitava u isto vreme. Ovo je stara teorija.