Učitelj
Učiteli i univerzitet 627
I baš iz ove prolivnosti, koja postoji između vaspitanja i nastave pojavljuje se ova težnja za višim naučnim pedagoškim obrazovanjem.
Mnogi su skloni da veruju da je vaspitanje veština i ona kao veština može biti urođeno samo izvesnim licima kao i umetnost i da zbog toga zanj nisu polrebna nikakva pravila, nikakva teorija. Da pokušamo da vaspitanje i umetnost uporedimo, ma da je svako poređenje ı Osnovi pogrešno. Istina, i vaspitanje i umetnost stvara. To je dobro. Ali kakav im je materijal? Umetnit radi s materijalom kome on sam daje određenost po svojoj volji. Vaspitač pak ima materijal, koji ima svoju vlastitu određenost i vaspitaču je nemogućno da spolja čim pogleda shvati vaspitanikovu dušu, da joj sazna oblik, pa da svojim uticajem izmeni taj oblik prema postavljenom cilju kao što može umetnik da radi. Da bi shvatio dušu vaspitanikovu potrebno je da zna psihološke zakone, te da je
izvede na put istaknutim ciljevima, Zbog toga је za уа5Tača potrebna teorija mnogo više, nego za umetnika koji stvara silom svoga talenta. Veoma je mali broj onih vaspilača, koji bi bez ikakve teorije bili, umetnici u Vaspitanju, a najveći je broj onih, kojima je ovaj rad nametnut silom potrebe ili silom okolnosti. Ne treba nikako gubiti iz vida da je vaspitanje jedan posao, jedan rad upravljen izvesnim ciljevima i da kao Takav potrebuje normć, po kojima se može meriti, da li se i koliko postiže željeni cilj. Ove norme, treba da da pedagoška teorija. Na Ovo bi se moglo da ubaci pitanje: Zar će važpitač biti svesan uvek u potpunosti svoje pedagoške teorije? Na ovo pitanje može se odgovoriti, da se to od njega ne traži, jer u tom slučaju on ne bi imao potpunu nezavisnost, koja je naročito potrebna u vaspitačkom radu; ali se od njega traži Teorija zato, da bi mogao samostalno da razmišlja O svima problemima, na koje Di u praksi našao, a proizilaze iz nje i da bi u slučajevima sumnje ili kakvog sukoba, mogao da sebi odredi tačno mesto u njihovom reš ıvanju, da zna odakle da crpi i odakle može dobiti potrebne mere za svoj postupak. Eto“ zato је vaspitaču potrebna