Učitelj

Наставни програм за учитељске школе 421

грам, На првоме мјесту ваљало би у књизи за студиј посебне методике објаснити један идеалан насшавни програм за народне школе и на њега везати објашњавање рада у појединим наставним предметима, а усто истаћи и онај наставни програм, према којему“ треба радити у нашим школама и који је израђен према нашим приликама и потребама. Задатак томе био би, да ученици виде, како су реализована сва напредна настојања данашње педагогије, и да виде, како су оне према нашим посебним приликама и потребама реализоване у нашој народној школи. Тим наставним програмима припадало би у задатак такођер, да одреде распоређење за обрађивање наставних предмета у књизи за посебну методику. Према томе не би ти наставни програми били у књизи донесени континуирано, већ би поједини њихови дијелови долазили на оним мјестима, гдје се објашњавају предмети, начела и методе, које су у извјесним одредбама наставнога програма садржане. Данас имаде веома мало књига за посебну методику, које су израђене на таквој стварној основици, и оне редовно износе и објашњавају један идеалан рад, који онда требају учитељи сами да саобразе према потребама своје школе. Врло је мало таквих књига, које се обазиру на наставни програм, према којему ће ученици учитељске школе радити након завршетка студија у учитељским школама. Но како ће у будуће учитељско образовање трајати пуних пет година, и како ће оно према томе бити свакако интензивније, то ће се такве установе моћи и успјешно да проводе у пракси.

У најужој вези с овим, што је речено, треба да наставни програм за учитељске школе проведе реорганизацију вјежбаоница према садашњем закону на народне школе. Најприје треба, да те вјежбаонице имаду свих осам разреда, а требало би да у њима буду проведене но могућности и све оне комбинације, што ће их будући учитељ наћи у својој пракси. Проширењем наше народне школе у осамгодишњу настаће

различити типови школа и то је потребно, да се предвиди наставним програмом за учитељске школе, па да се програм

рада у практичној педагогоји одреди тако, да ће ученик учитељске школе видјети рад и изводити га на различним мјестима и у различитим приликама.