Učitelj

429 Учитељ

Сав рад у школској пракси учитељских приправника ваља основати на хоспитовињу, и то тако, да се не предаје никаква специјална теорија без мотрења. Ученици учитељске школе треба да у петоме годишту учитељске школе на основи пређашњега мотрења, и на основи мотрења, које се врши непосредно прије самога теоријскога излагања сами изводе засаде теоријскога значења. То значи, да се један извјесни наставни предмет не објашњава у посебној методици одједанпут како је то данас обичај, већ да се он објашњава тијеком читавога времена провођења школске праксе, и то у појединим разредима народне школе као и код појединих дијелова некога наставног предмета. Тако ће се на пр. аритметика посматрати најприје у почетку у првоме разреду код стварања појмова о бројевима и рачунања с бројевима до пет. Све оно, што ће се ту мотрити и радити у вјежбаоници, то ће се и теоријски објашњавати онако, како је то мало прије речено. Ту ће се објаснити појам о броју, његово постање с психолошкога гледишта ји све могућности, по којима може човјек да себи створи појам о броју, а једнако и све методе, којима се данас школска пракса помаже, да такве појмове код дјеце у што повољнијој форми развије и у њихову духу устали. Ту има прилике такођер и за приказивање генезе тих метода, и тако редом. Даље треба ту да се објасне учитељским приправницима појмови првих и најелементарнијих рачунских операција и како дијете треба да тече те појмове, наиме методе, којима се данас служе ме тодичари, а онда и стварно као и психолошко њихово оправдање у употреби. Напокон ће се у овоме, ваљда најзнатнијем дијелу рачунске наставе, учитељски приправници упознати са свим оним средствима, којима се можемо служити за што рационалнији и што успјешнији рад у тој настави. Кад се у првом разреду народне основне школе обрађује рад у кругу бројева до десет, онда ће им све те ствари бити већ познате и њихову пажњу неће бити потребно на њих навраћати, али ћемо их заинтересовати за упознавање најобичнијих мјера (метар, литар, слог хартије, седмицу итд.). Ту ће дакле учитељски приправници мотрити, како се подају најприкладније ученицима народне школе први појмови о мјерама, методама, како се то најлакше изводи према оној Русоовој: „Мјери, број, важи, поређуј“. Сад ће бити у главном рад у рачуну