Učitelj

448 Учитељ

Бранко Радичевић је дозивао: „Брже, браћо, амо, амо, да - се скупа поиграмо...'", а поименце зове све наше са свих крајева, и не заборавља ни оне „где је Драва.' Каћански поставља тру"бача да са бујне Дрине затруби збор, па да јек одјекне кроз све горе чак на море, па да га предаје Дрина Сави, Сава Дунаву, „Дунав Тиси, Драви, и да сав наш народ пође у заједничку борбу и у заједничку славу, па од Солуна до Будима, где год нашег рода има да се чује једногласни милопој нашега народа. Сви песници икњижевници гледају сав народа несамо становништво једне или две области. Вук Караџић, Људевит Гај, Јанез Блајвајс, па и велики Штросмајер нису мислили само на једно племе чашега народа но на сва три, па још и даље. Један језик, једна књижевност и један правопис јесу синтеза духа целога народа.

Само цела Југославија има своју историјску, економску, просветну, душевну и политичку прошлост и будућност, и она "треба да има једну нарав свога народа, и да буде она света ватра која сваком лицу ужиже ватру љубави према својој домовини. "Само и једино Југославија има своје тежње и своје сврхе. Њу целу сваки грађанин треба да има пред очима у сваком тренутку, а да не гледа само свој завичај или своју област. Наша данашња Југославија је синтеза борбе и напора и свих минулих историј'ских чињеница за одржање нације и стварање једне заједничке домовине и државе наше. То је дугачак низ догађаја који се провлачи кроз 13 векова. И баш са историјом напоредо ваља и земљопис наше домовине проучивати, а историја гледа сав народа не поједине области, јер делање појединих области водило је овоме уједињењу Југословена као кулминацији народних тежња. Према програму из историје мора се првих дана у 11 разреду прегледати цела Југославија, па цео Балкан, па још и даље зем„ље које се крстише или покрстише у словенском Јордану.

Једном речју: географију у југословенској основној школи треба предавати тако, да ђаци увек у свакој јединици и лекцији имају с једне стране целину за себе, а с друге слику целокупне Јутославије и све становништо, а не само поједине крајеве њене или поједина племена. Свака врста географских објеката ваља да се претстави каква је у свој Југославији, и да да њену слику. "То је неминовна потреба наше велике али нове и још младе државе. А то се слаже и са педагошким и психолошким начелима. : Мање просторне јединице нису узроци животу осталих јединица, док је нпр. клима узрок истоветном бивању у многим просторијама, а река је узрок занимању народа у великим пределима, а не само у једном мањем. | |

Најзад ваљало би утврдити и грађу која се има проучавати и распоредити на школске године, а то значи пројектовати протрам из географије. Ваљало би: | :

У Т разреду опажати, посматрати и расматрати дом, место и уски завичај и показати објекте којима се географија бави, и