Učitelj

Очигледна средства за наставу 449

дати терминологију потребну. Поред флоре, фауне и минерала места, ваља појимати и разјаснити и промене времена, гране „људских занимања, привреду итд. све што је подељено под министарства и њина старања, јер је и дом исто што и држава. Управа дома и места. Појам о држави, њен називи домаћин или Краљ.

У НП разреду ваља проучавати општину и срез т. ј. завичај жао и мало шири појам дати о географским објектима и допунити оно што се у 1 р. учило. Проширити географску номенклатуру и терминологију, а нарочито обратити пажњу на међусобну везу објеката. Цртама и другим средствима претстављати географске објекте.

У Ши ТУ разреду да се изучава домовина, а методске јединице да не буду ни срезови ни ма какве области, но да буду:

Величина и простирање Југославије; рељеф, — висине и. низине; реке, мора и језера; услови плодности земљишта; клима; земљорадња, сточарство, шумарство, рударство, рибарство; занати и фабрична индустрија, трговина; становништво; насеља; саобраћајна средства и саобраћај; главне саобраћајне линије; управа државна; подела на управне (административне, судске, шумске, рударске, финансијске, школске, црквене и др.) области; ликоле и просвета; културна друштва итд.

У Ги П разр. опажају се општи квалитети геогр. објеката «нпр. извор, јачина извора, токова воде и снага водена, наноси, подривање обала....; Срби, Цигани, и др. њихов говор, изглед, навике, одлике..., итд.), а у Ш и ТУ р. претстављају се посебни квалитети и везе најважнијих географ. објеката. У Ти П р. опажа «се посматра и расматра територија дома и завичаја, а у Ши ЈУ раз. претпоставља се средством компарације и дискриминације "територија државе. Дом, завичај, држава јесу територије у на«стави, а друге области уводити — значи сметњу успеху.

На овакав начин изучавања земљописа деца ће добити ја«снији појам о својој домовини, развиће се у њих јачи интерес за њу и јача љубав према њој.

Мил. А. Вујанац

Очигледна средства за наставу

Питање наставних средстава у основној школи јесте једно од првокласних питања у низу општих потреба наше данашње основне школе. Сматрамо, да је после питања школских зграда и наставничког кадра, оно на првом месту. Ако наставнички позив узмемо као професију, занат, а он то и јесте, онда је и он, жао и остале професије, у непосредној зависности од средстава, којима располаже за извођење посла и стварање видних резултата. Јер, у свакој професији су, поред чисто теоријско-стручне Учитељ 29