Učitelj

450 У ти се љ

спреме, потребна и средства, помоћу којих ће се изводити стручна замисао. И, у колико дотична професија располаже већим бројем средстава а у колико су она савременија, савршенија, у толико је и успех у истој јачи и бољи. Проста и очигледна ствар. Узмимо два столара једнаких теоријско-стручних способности, од којих један располаже најсавршенијим техничким средствима, алатима, свога заната, а други само примитивним алатом обичног дрводеље. Дајмо им једнак задатак: да израде, на пример, један украсни сто с фигурастим ногама. Какав ће резултат бити» Није потребан одговор. Следствено томе, дакле, и успех у настави је, у пуном обиму, зависан од средстава, којима располаже наставник у свом раду, у школи. Јер, по оној народној: „Без алата, нема заната“. О нарочитом пак значају и улози, коју имају у школи помоћна очигледна наставна средства не мислимо овом приликом говорити, сматрајући, да је то питање, познато свима, дефинитивно решено од стране високо компетентних педагошких аутора, уз потврду свију педагошких сатрудника. Помоћна наставна. очигледна средства су извојевала себи необорив опстанак у народној основној школи. Напоменућемо овом приликом само то: да је сва новија, савремена педагошка наука насупрот апстракцији и вербалистици старије школе, увек истицала очигледност у настави. У вези с овим, жеља нам је, да овом приликом овде, у главним контурама изнесемо сва она наставна средства, напосе за сваки наставни предмет, којима, ради успешнијег извођења наставе, треба свака школа да располаже. За овим, с обзиром на издржавање школе, указати на пут: како бисмо до извесних, некојих наставних средстава што брже и лакше дошли.

По нашем мишљењу помоћна наставна средства, за успешније извођење наставе, која може и треба да има свака школа, састојала би се у следећем:

1 За наставу о вери и моралу

Слике, уметничке, у живописним бојама израђене, разних, важнијих, момената и догађаја како из старог тако и новог завета. Нарочито илустровање живота и рада Исусова, уз то и илустрације свију Христових прича. ·

2 За почетну стварну наставу

За ову наставу по сеоским и варошким школама нису потребна нека нарочита помоћна вештачка наставна средства. Оно, што се из овог предмета учи да се извести на самом терену, у природи. Оскудност у овој могућности по великоварошким школама, заменила би се лепим сликама, нарочито за то израђеним, разних предмета, природних објеката и животних сцена из природе и друштва одеона рају предвиђеном наставном градиву овог предмета.

3 За наставу матерњег језика (језичну наставу)

Фотографије свију важнијих личности — књижевника из националне књижевности, њихова важнија дела као и уметничке: