Učitelj

44

Наставни предмети у чехословачким основним школама 455

ПЕДАГОШКО- ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Наставни предмети у чехословачким основним школама

1 Грађанске поуке су предмет, који садржи основне појмове о Чехословачкој држави, о облицима и организацији државној уопште а чехословачкој специјално, о организацији економског, социјалног, политичког и културног живота. Социјално васпитање мора бити васпитање љубави према својој нацији, духа толеранције, поштовања и љубави према ближњем. Дух и меморија морају се неговати хармонијски. Исто тако сентименат, свест и воља за добро. Ученике треба оспособити да имају сопствено мишљење и уверење, које ће се претворити у моралну навику.

Како је потребно одржавати колаборацију свих васпитних елемената а нарочито породице и друштва, то се односи са родитељима негују помоћу родитељских састанака. Учитељ првог разреда мора да прикупи податке о духовном и моралном развитку детета пре његовог уласка у школу и то помоћу нарочитих питања за родитеље. Са гледишта дисциплине и моралности попуњавају се нарочити листови личних особина.

9 Циљ наставе матерњег језика је не само да деца науче правилно говорити и писати, већ да им се пробуди љубав према своме језику и духу своје националне културе.

Настава језика мора се увек изводити у вези са стварном наставом да би свака реч одговарала тачном појму. Почиње се властитим дечјим језиком, који је оно научило имитацијом своје околине, а то је народним језиком или дијалектом. Школа почиње наставу језика оданде, где га је на-

родна култура оставила и почиње да развија дечји језик |

навикавајући децу на правилне литерарне облике. Тај прогресивни прелаз од дијалекта до литерарног језика, свршава се обично у нижем ступњу основне школе.

Задатак нижег и средњег ступња основне школе је такође, да стави солидну основу ортографији. То се постиже не само неговањем видних имагинација, већ нарочито вежбањима механичког карактера, која морају створити праве физиолошке навике — чињеницу најважнију за прво ортографско писање. Занемаривање ортографије строго је забрањено. Кад је са тако директним радом ученик постао инстинктивно господар правилног језика и ортографских појмова, додаје му се практична граматика на средњем и вишем ступњу основне наставе, па и теоријска граматика, којом се