Učitelj

Наставни предмети у чехословачким основним школама 459

цијално и морално васпитање омладине. Културној историји придаје се нарочита важност и ученици се упућују, да поштују уметничке и историјске споменике. Екскурзије у места од историјске важности, прикупљање историјских предмета за школски музеј, историјске слике, географске карте и историјски списи комплетирају ову наставу. Исто тако светкују се историјски дани и дани славних људи и жена.

4 Математика претставља пре свега једну школу тачног мишљења и формалног васпитања у опште. Она је тесно везана са грађанским поукама, са елементарним наукама, са студијом завичаја, са стварним наукама и домаћом економи"јом. Исто тако сматра се као основа и осталих наука. Вежбања из рачуноводства врше се више усмено него писмено. Усмено рачунање је база целокупног рачуноводства и ученици се вежбају у њему у свима степенима основне наставе. Ученици затим уче монете, мере и тежине своје нације а на вишем ступњу монете суседних земаља и просто рачуноводство. 5 Метрички појмови развијају се помоћу примера и са највећим учешћем од стране ученика. Овај се предмет нарочито доводи у везу са ручним радом.

6 Цртање се употребљава на свима ступњевима, у свима предметима и у свакој прилици и везано је са целокупном наставом, да учврсти још јаче добијене појмове. На њему је вршено безброј покушаја и експеримената, јер је ранијих година предавано тако апстрактно, да је било и сувише досадно и несхватљиво. Данас је ушао у школе: свежи ваздух природе и оно је добило заслужено место. На ту промену највише су имали утицаја Гошз Ртапо и Пђету Тада и за њима се појави цела једна серија људи на том послу. Данас на том пољу разликујемо две главне струје: психолошку и логичку. Психолошки метод путем цртања хоће да утиче на духовни развитак дечји. Ту се обожава дечји примитивизам и истиче правило: „Дете мора да ствара само. Учитељ му не сме баш ништа да помаже“. Логичко цртање спаја логику са цртањем и стваралачким инстиктом, али по мишљењу озбиљних људи обадве струје треба да се допуњују да се негује тако звано концентрично цртање, које тежи да постане средство изражавања целокупне школске наставе. Из ђачких цртежа, који су били изложени за време шестог интернац. конгреса за цртање у Прагу 1928 године, могло се је видети јасно, да цртање иде новим путевима и да све боље напредује. Уметност и укус у свему и за све је максима чехословачких школа. Њима се најзад жели да пробуди поштовање и љубав за техничке и "уметничке манифестације; полазећи од значајних радова националне и стране уметности.