Učitelj

Педагогика Џона Дуиа 467

активности прецизно је иста са техником већих заједничких предузећа. У сваком постоји рад по одборима, давање извештаја, јавно суђење, несметана међусобна измена мисли. У сваком има задовољства и радости и за вођу и за остале и за напредне и за назадне типове.

У овом срећном спајању програма рада са животом школе у којој је међусобно потстрекавање, ново васпитање је дало контрибуцију којој нема пара. Стваралачки самоизражај са социјалним животом. Развијање личности кроз успешно социјално учествовање. То је за децу прибавила нова школа.

Драг. А. Марковић

Педагогика Џона Дуиа — Ед. Клапаред —

Џон Дуи је рођен у Бермингану (Сјед. Државе — у државици Вермонту) 20 октобра 1859 год. Учитељ му је био Стенли Хол. И ма да се развијао под утицајем свога учитеља, ипак се разликује од њега. Ст. Хол је индуктиван дух, биолог, истраживач, прибирач посматрања и чињеница, а с висине са којих он простране видике отвара. Џ. Дуи је међутим више деликатан амализатор, умешан дијалектичар, који се одликује у томе, да открије вредност и изворе духовних процеса. Они се слажу у томе, што обојица захтевају да духовни развитак треба да потиче од унутрашњег нагона, и да, водећи рачуна о томе, педагогика треба да „полази од детета".

Ускоро постаје доктор филозофије. Мењајући професорске катедре дошао је у Чикаго и ту је остао десет година. На позив Колумбија понова одлази у Њујорк, где се бави искључиво филозофијом, изузев празника када је у друштву своје породице обрађивао цвеће и воће на своме имању у Лонг-Ајланду. -

ж

Као човек свеструко усавршен, пише чланке из сваке области филозофије. Али нешто карактеристично за њега, што везиваше ту његову многоструку образованост, јесте метод прагматизма. А прагматиста је онај, који мери истинитост замисли према њиховој практичној улози, практичном дејетву. То значи: теорију неупотребљиву у пракси, која је незгодна по наше владање или научно истраживање, он сматра као нешто без вредности и без користи.

ПБ. Дуи није био конзервативац. Он одлучно устаје противу традиционалног вербализма; он је хтео те „обамрле науке" да доведе у мрежу новог органског света.