Učitelj

Мере за време 459

Усамљено дрво,

на дрвету дванаест грана,

свака грана четири гнезда има,

у сваком гнезду седам птичица, свака зна двадесет и четири песме.

Пошто ученици објасне шта ова загонетка значи, окрене се друга страна табле на коју је иста раније исписана, да је препишу. —

Напишите зашто је све часовник људима потребан! — Да иду на воз, на лађу, на посао. — Израдите школски часовник од тњечиве смесе! —

Ж

На основу обрађенога градива израчунавају се разни задаци на пр.: Једно дете је старо две ипо године; изброј његове месеца! — Колико месеца имаш тиг — Колико месеца има дете од 7 година» — Напишите колико недеља има у години! — Напишите колико недеља има пола године, колико четврт године! — Кажи месеце по реду! — Напишите колико који месец има дана! — Колико је дана прошло од твоје славе (рођендана) до краја тог месеца» — Колико смо часова ми већ у школи» — Погледајте на часовник! Колико је часова садар — Која сказаљка показује часове а која минутег — Колико минута има од једне цифре на часовнику до друге» — Кад смо ћутали два минута» Кад је био Дан мира. — Читајте 1 минут! — Ставите руку на груди и бројте колико пута удишете за један минут! — Колико је то за два минута» — Цртајте коцке за један минут! — Колико сте нацрталиг —Цртајте троугле за 1 минут! — Колико часова радимо дневно у школи» — А недељно» — А за две недеље» — Колико траје одмор између часова дневно» — Пола часа. — А недељно — Могу се дати и ови задаци који су згодни за размишљање, а који обично преваре децу нарочито која су брза у одговорима: „Један дечко има 14 година, његов брат 10; колико имају обојица» Место да кажу да се то не сабира многи кажу 24 године. Или: кад ће млађи брат да стигне старијег» Или: Један човек путује до Скопља возом 12 часова, колико ће путовати четворицар итд. „Међутим згодни су овакви задаци: Неки дечко има 14 година, његов брат има 7 година; колико пута је овај старији од њега или млађи) Или за колико је старији (или млађи) од њега2“)

ж

Да би се у свести дечјој јаче везале животне појаве и да би се наставни предмети довели у што тешњу везу међу собом, јер онда је настава интересантнија, продуктивнија и лакша, у вези

#) Види Рачуницу за П разред основне школе, од Јов. Ђ. Јовановића и Вуј. Петковића, издање Књижарнице Геце Кона, Београд, 1932 г., израђену према новим едагошким захтевима по стварним областима и начелима школе рада.