Učitelj

460 М. Ш.

са изложеним градивом треба обрадити и градиво из других наставних предмета, које је у дечјем интересу или које је у концентрационој вези с овим. По себи се разуме да се то ради у току од. неколико дана. Ипак, дуго се не треба задржати на једној области, јер постане досадно, а досада је штетна и за наставу и за ученике. Тако би се за читање могао обрадити чланак о времену, за декламовање песма о години, месецима, за писање — шта ученици раде недељом код куће или да напишу честитку мајци о Новој години, за цртање — да нацртају честитку и да је уоквире: бојицама, да нацртају свој кућни часовник, за моделовање — да направе од гњечиве смесе часовник са сказаљкама, за певање песму о недељи или о месецу, за женски ручни рад — да се исплете од вуне ланац за џепни часовник, за телесно вежбање — одлазак старе године: деца се погуре и туробно одлазе; долазак нове године: деца се исправе и иду весело; година и 12 месеца: 1 ученик стоји а око њега 12 ученика направе круг и у кругу иду а један другог не могу да ухвате; ученици се сврстају у 4 врсте и рукама показују како стоје сказаљке на часовнику кад је 12 часова, кад је 3 часа, кад је 9 часова, кад је 6 часова; поделити ученике на групе по 12 и поставити их у круг па да бацају лопту редом и да при том изговарају месеце или да броје недеље или да именују дане у недељи.

ПЕДАГОШКО-ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Школска реформа у Пољској М. Ш.

У Пољској се сада спрема опсежна и удубљена школска реформа и, како нам из Варшаве јављају, грозничаво се ради на промени школскога система. Читаво је министарство заузето готово искључиво тим, улоге су распоређене по појединим одељењима која одржавају живу узајамну везу. Начињен је претходни план као директива за читав рад: он је дакле покретан и еластичан. Реформа обухвата све школске степене и све врсте школе, она је коренита и основа јој је демократска; израђује све школске законе, планове и програме, инструкције, па се протеже и на уџбенике. С изведеном школском реформом (управо с њезиним системом који треба да ступи у живот) улазе у школе и нови уџбеници, као што се то сада замишља.

Претходни је основни план овај: основна (пучка) школа је шесторазредна, за њу се везује четворогодишњи гимназијски течај, а за овај двогодишњи лицејски. Свршени ученици основне. школе прелазе у гимназију без пријамнога испита. Питање испита.

па ИН