Učitelj

Глбална метода у Чехословачкој 783:

испитивања су потврђени. При томе овде се ствар тиче течног читања са нагласком и потребним разумевањем текста. По правилу такви резултати се у нашим школама постизали за две до три године. Позвани се пак сећају, да читање код синтетичара ни у том времену није још било природно и живо. Тако су и ове примедбе дакле неоправдане. Не може се дакле сматрати за читање — делење речи на слогове или механичко изговарање текста.

4, Указује се на то, да је при глобалној настави учитељев рад тежи. Учитељ мора припремати наставна срества,. мора више наставу индивидуализовати. Ова примедба је стварно била оправдана у првом стадијумт наставе глобалном методо му Чехословачкој. За време од пет година штампане су већ читанке, опширна методска упуства, појасеви са штампаним речима, игре за почетну наставу и остали материјал. О наставном поступку у школама свих категорија написано је већ толико чланака у учитељским часописима, даи учитељ, који је мало самосталан, врло лако схвати начин рада при глобалној настави. Истина је пак, да се глобално учење тешко слаже с шаблонском наставом и са механизмом, до којих је понекад водила синтетичка метода. Учитељ мора посвећивати појединим ђацима више бриге и пажљивије пратити њихов напредак. Али зато је његов рад радоснији, оригиналнији и интересантнији.

5. Примедбе лекара су лако побијене, у колико су се тицале тврђња, да је глобална метода за неку децу напорнија, јер томе закључку стоји насупрот само искуство; исто тако и тврђење о већој заморљивости при глобалној методи није доказано никаквим фактичким материјалом и никаквим упоредним испитивањима. Важнија је изгледа примедба, да деца с говорним манама, којих по мишљењу ових противника у шестој години има од прилике половина, су у опасности да своје мане погоршају, ако су принуђени да уче целе речи. За такву децу, вели се, читање по слоговима било би драгодено вежбање. Ова примедба се односи само на изузетне случајеве, јер је деце а говорним недостацима у ствари врло мало. Само читање пак нема сврху, да дете учи говорити, већ читати. Дете, које рђаво говори, вежба се у другим приликама, нарочито на часовима језика при говорним вежбама у стварној настави. Обратно је утврђено, да су деца која су учила синтетичком методом, почела да муцају, нарочито у трећем разреду. Ово питање, толико важно за наставни поступак, треба пак студирати.

6. Велики број противника глобалне методе није против саме методе, већ против тога, да се она заведе као општа метода. Нечувена борба око глобалне методе имала је за последицу, као што је већ споменуто, њено опште завођење