Učitelj

О „Педологији“ [1]. Блонског 119

значај за васпитање има фактор природе а који фактор историје. Ми смо друга четири фактора васпитања схватили као претпоставке, које су дате са идеалистичким начином посматрања стварности. Међутим идеалистички начин посматрања не обухвата универсалитет стварности, и ми смо још раније указали на то, да поред идеалистичке филозофије ума стоји као нека допуна реалистичка философија живота. А са становишта те реалистичке филозофије живота јављају нам се као претпоставке васпитања обе области наиме и природа и историја.

Ако смо до сада посматрали образовање и васпитање у главном са идеалистичког становишта, онда их сада морамо узети у обзир са становишта реализма, ако хоћемо да будемо праведни према њиховом универсалитету и диалектици, које смо већ у почетку означили као суштину васпитања.

Диалектика васпитања захтева диалектичку и универсалистичку обраду. Идеалистичка философија ума открива идеалистичке претпоставке васпитања. — Насупрот томе реалистичка философија живота открива реалистичке услове васпитања. — А ти реалистички услови су природа и историја.

О „Педологији“ П. Блонског

— од Василија Пејхеља —

Ш Безубно детињство

Детињи живот је упочетку непрекидан сан, који се обично прекида само због хранења. Главни садржаји најранијег детињства су храна и сан. Карактеристично је за ово доба такође и то да се због слабе физичке развијености деца лако излажу разним инфекционим болестима. Што се тиче развијености осећаја, то већ у моменту рођења дете има развијени осећај укуса. То се види по томе да кад се стави новорођенчету у уста шећер или кинин, видеће се исте мимичке реакције, као што се виде и код одраслог. Друкчије дете мимички реагира на укус шећера, друкчије на кинин. Исто се дете рађа са развијеним осећајем мириса, који је у тесној вези с осећајем укуса. Што се тиче чула вида оно се развија много спорије и доцније. Чак у петој недељи, дете не влада својим очима и још нема координираних очних покрета. Коначно дете научи да гледа тек на крају петог месеца.

Писац нам скреће пажњу на америчке стандарте дечјег по-

нашања у току прве године живота, ма да им не признаје велику научну вредност.