Učitelj

92 ининианнинас а мени наљранња анални аданаи ЕНИ

мотива налази материјалну диалектику природе и историје. Фројд де указао на динамику нашег душевног живота али то је у ствари само пројекција социалних међуодноса у индивидуалну душу. Исто тако интерпретирање разних комплекса (нарочито Едиповог комплекса) који се формирају у детињству, врши се ретроспек-тивним путем, а на основу сећања одраслих особа, а то значи тумачење прошлости на основу садашњости, пројекција свесне садашњости у несвесну прошлост, што не може да има научне подлоге. О дечјој сексуалности може се оправдано говорити само онда, ако се под тим разуме „одређена целокупност физиолошких манифестација“.

Фројлов субјективизам дакле превиђа објективне матери"јалне процесе, који условљавају „психичку динамику“. То су „физиолошки и социјално економски фактори. „психа“, „свест“, одражава дијалектику историје Садржина наше психе (мисли, "осећања, жеље) која се исказује у форми речи (у широком и конкретном социолошком смислу) одређена је објективним економско-социјалним факторима. Конфликти и борба мотива изражена унутарњом или спољном речју, нису узрок човековог понашања него његов саставни део. Субјективно исказивање идивидуе мотивација свог властитог поступка или самосвест (која је увек вербална) значи у ствари подвођење себе под друштвене норме, посматрања себе очима другог човека, претставника своје социјалне групе. Отуд је самосвест у ствари одраз класне свести, а ту је корен и најинтимнијих вербалних реакција. До тога корена можемо доћи „помоћу оних објективно-социолошких метода, које је разрадила објективна наука за анализовање разних идеолошких постројења — права, морала, науке, схватања света и живота, уметности, религије.“ Исто тако, ако методама објективне, материјалистичке науке проучавамо културно стварање, онда видимо да «пут који води од садржине индивидулне психе — садржини културе, дуг је и тежак, али је то јединствен пут иу целом своме току, на свим својим етапама одређује га једна те иста социјално-економска законитост“.

„Свест“ и „несвесно“ или официјелна и неофицијелна свест са свим континентима патолошких формација (сан, мит, вици др.) одражавају борбу разних идеолошких тенденција и праваца услов љених економско-социјалном стварношћу. Лажни морал, маскирана неправда и бљутавило. у царству свести против којих се „бори „несвесно“ само је психички еквиваленат наведених епитета, у данашњем друштву, против кога се бори стварност. И прецењивање сексуалног карактеристика је свију епоха друштвеног и породичног распадања. — У здравом колекшиву пи у социално здравој личности животна шдеологија основана на социјалноекономској бази — пошпуно је чврсша: нема никаквих размимоилажења између официјелне и неофицијелне свести“.